Er zijn voornamelijk installaties nodig in havengebieden met veel overslag, schrijft het ministerie. In Rotterdam en Moerdijk kunnen binnenvaartschepen nu al ontgassen bij installaties, maar er zijn volgens het ministerie meer nodig.

Vloeibare lading

Als schepen vloeibare lading lossen, blijven er dampen of gassen achter in de laadruimte. Deze kunnen de volgende lading vervuilen. Ook kan er sprake zijn van explosiegevaar als de gassen brandbaar zijn, vooral bij werkzaamheden waar vonken kunnen ontstaan. Daarom moet een schip tussen iedere lading deze dampen kunnen lozen.

Een verbod op varend ontgassen gaat waarschijnlijk eind 2021 op Europees niveau in. Wel moeten eerst alle lidstaten akkoord gaan met de verdragswijziging.

Minister Cora van Nieuwenhuizen laat weten het belangrijk te vinden dat er snel alternatieven komen voor varend ontgassen. ‘Het is kwalijk voor de bemanning en omwonenden maar het is ook niet goed voor het milieu.’ Ze zegt zich er in Europa hard voor te hebben gemaakt om de verdragswijziging snel te ondertekenen