Contargo verwerft de activiteiten van Barge Line Today per 1 september voor een onbekend bedrag. Deze zogeheten asset deal omvat zowel de medewerkers van de binnenscheepvaartrederij als de klantcontacten. ‘Deze overname biedt ons een interessante mogelijkheid om het serviceportfolio uit te breiden, met name in de regio Rotterdam’, zo zegt Marcel Hulsker, co-manager van Contargo.

Het Nederlandse Barge Line Today is een aanbieder van binnenvaarttransporten in het zogeheten ARA-gebied (Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen). Tot het pakket aan diensten behoren de dagelijkse lijndiensten op het gebied van containervervoer tussen de diverse terminals in Rotterdam en andere verbindingen binnen de regio, zoals de binnenvaartdiensten van en naar Dordrecht en Moerdijk. Net als Contargo werkt Barge Line Today met participatie- en chartercontracten en organiseert het scheepstransporten met een laadvermogen tot 500 teu of 5.000 ton per schip.

Transbox

De activiteiten van Barge Line Today worden na de fusie met Contargo in de Benelux onder de handelsnaam Transbox geïntegreerd. De huidige manager Carsten Borchers van Barge Line wordt na de samenvoeging manager van Contargo Transbox in België en van Contargo Network Service.

Binnenvaartcoöperatie NPRC wordt vanaf augustus eigenaar van het bevrachtingskantoor Aqua Navis. Hiermee willen de kopers synergie en meer vervoerszekerheid bereiken in het binnenvaartvervoer op de Rijn Schelde-corridor, tussen Rotterdam, Gent en Parijs. De binnenvaartondernemers stellen in een toelichting dat er in deze onzekere coronatijden twee keuzes zijn: tegenover elkaar staan en de concurrentiestrijd aangaan of juist de samenwerking zoeken.

‘Waarbij Aqua Navis op termijn op zal gaan in NPRC’, aldus NPRC-directeur Femke Brenninkmeijer. ‘Natuurlijk waren de eerste gesprekken tussen NPRC en Aqua Navis al ver voor de uitbraak van Covid-19 gevoerd. Die gesprekken gingen vooral over hoe we als organisaties de krachten kunnen bundelen om familiebedrijven in de binnenvaart slagkracht te geven op thema’s als digitalisering en duurzaamheid. We zijn daarbij tijdens de lockdown niet gaan afwachten, want dan verlies je marktpositie. In deze tijd moet je juist na blijven denken hoe je slimmer kunt samenwerken, hoe je samen nog meer vervoerszekerheid kunt realiseren voor je klanten en hoe je samen nog stabieler werk kunt creëren in een zo groot mogelijk vaargebied.’

Ladingpakketten

Directeur Henk Schipper van het Dordtse Aqua Navis noemt het samengaan de beste strategische zet. ‘We zijn opvallend complementair aan elkaar. De ladingpakketten sluiten goed op elkaar aan en dat schept synergie voor zowel de binnenvaartondernemer als de klant.’

Een extra pluspunt zit in de rol van de Europese Logistieke Vervoerderscoöperatie (ELV). Dit ongeveer tachtig leden tellende samenwerkingsverband is ook wel bekend als ‘de spitsencoöperatie’, naar hun specialisme in het vervoer met kleine schepen (spitsen en Canal du Nordschepen) in Frankrijk. ELV is niet direct bij de deal betrokken, maar bevrachter Aqua Navis is wel verantwoordelijk voor de bevrachting, planning, commerciële contacten en administratie van de transporten van de ELV. Een nauwere samenwerking tussen de twee coöperaties NPRC en ELV ligt dus wel voor de hand, aldus NPRC.

NPRC telt 120 leden, die jaarlijks 12 miljoen ton droge lading vervoeren over de Europese vaarwegen. Daarmee is de coöperatie de grootste Nederlandse aanbieder van vervoer over water, met een omzet van 90 miljoen euro. De groep telt 41 medewerkers en werkt voor een groot aantal verladers en heeft kantoren in Rotterdam, Antwerpen, Parijs, Mannheim en Duisburg.

Aqua Navis verzorgt binnenvaarttransport (700.000 ton lading) op voornamelijk Nederlandse, Belgische en Franse wateren. De omzet van het Dordtse bevrachtingskantoor bedraagt circa 5 miljoen euro. De bevrachter wordt na de overname een dochterbedrijf van NPRC. Een koopsom is niet bekendgemaakt.

HGK mag Imperial kopen

Häfen und Güterverkehr Köln (HGK) kan de acquisitie van de Europese binnenvaartactiviteiten (300 tot 400 schepen) van Imperial Logistics afronden. Dat heeft de deelstaat Noordrijn-Westfalen bekend gemaakt. Eerder waren de gemeenteraad van Keulen en de Europese Commissie al akkoord gegaan met de koop, die HGK rond de 176 miljoen euro zou hebben gekost.

HGK versterkt via de koop van Imperial vooral zijn positie in het Europees chemie-vervoer. Het bedrijf wil de koop in juli afronden. Dan wordt het een van de grootse binnenvaartrederijen van Europa. JV