De gemeenteraad van Keulen en de Europese Commissie hadden eerder in juni al hun fiat gegeven voor de overname, die volgens onbevestigde berichten de Duitse stad rond de 176 miljoen euro heeft gekost.

Chemie-vervoer

Via de koop van de binnenvaartvloot van Imperial versterkt het havenbedrijf van Keulen vooral zijn positie in het chemie-vervoer in Europa. Het zou daarbij gaan om meer dan 300 schepen, waaronder veel tankers.

De binnenvaartafdeling van Imperial in Europa stond al enige tijd te koop. Het Zuid-Afrikaanse bedrijf wilde af van deze activiteiten om zich meer te kunnen focussen op onderdelen in Afrika. De Zuid-Amerikaanse binnenvaartactiviteiten van Imperial zitten niet in de deal.

Zodra HGK de overname heeft afgerond, is het een van de grootse binnenvaartrederijen van Europa. Topman Uwe Wendig van de Keulse havenbeheerder ziet diverse voordelen van de overname. Hij wil klanten een gecombineerd pakket van logistieke diensten kunnen aanbieden. Door de deal met Imperial kan het havenbedrijf op binnenvaartgebied grote stappen zetten.

Aanvoer grondstoffen

Een andere reden voor de geplande overname is het overeind houden van de aanvoer van grondstoffen voor de regionale economie. Bovendien is het volgens Wendig een duurzame keuze, omdat bevoorrading hierdoor via binnenvaart plaatsvindt en dat is minder vervuilend dan wegtransport. Daarnaast is het versterken van de aanwezigheid in de zogeheten Zara-range (Zeebrugge, Antwerpen, Rotterdam, Amsterdam) een voorname reden.

De havenbeheerder is met Hafen und Transport AG (HTG) al actief in de binnenvaart. Ook is het bedrijf eigenaar van de Neska Group en heeft het een 50% belang in logistiek dienstverlener Rhein Cargo.

De Europese tak van Imperial beschikt over een vloot van ongeveer vierhonderd schepen, gecharterd, geleast en in eigendom, en heeft een personeelsbestand van zo’n duizend man. In het laatste boekjaar, dat eindigde op 30 juni 2019, werd met de Europese binnenvaartactiviteiten een omzet behaald van 351 miljoen euro en een winst van 19,5 miljoen. Het volume kwam toen uit op 45 miljoen ton.