Het geld van de Europese Commissie gaat naar de provincie Zuid-Holland, die trekker is van het onderzoek. Dat gebeurt samen met de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen, RheinCargo en de havens van Rotterdam en Duisburg. Zij steken ook een half miljoen in het project.

Waterstof

In 2024 moeten er minimaal 10 schepen op waterstof varen tussen de Rotterdamse haven en Keulen, de Rijn Alpen Corridor. Langs de route moeten drie waterstof vulstations komen. In het jaar 2050 moet dat aantal dusdanig zijn uitgebreid, dat alle goederenvervoer tot aan Genua waterstof kan gebruiken.

De Europese subsidie wordt benut voor een onderzoek op welke wijze de waterstof vulstations gerealiseerd kunnen worden. Daarbij kijkt men naar de technische uitvoering en de benodigde wetgeving in de verschillende landen. Tevens moeten er locaties voor de vulstations worden gevonden.

Samenwerkingsverband

Om de samenwerking optimaal te laten verlopen is RH2INE opgericht (Rhine Hydrogen Integration Network of Excellence). Aan dit samenwerkingsverband wordt deelgenomen door een 20-tal partijen. Naast de concrete taakstelling willen de deelnemers ook kennis met elkaar uitwisselen. Het gaat daarbij om meerdere specialismen, van productie tot distributie en het gebruik van waterstof in de schepen.

Minister Andres Pinkwart van innovatie en energie in Noordrijn-Westfalen: ‘De waterstofmarkt van de toekomst zal internationaal verbonden moeten zijn.’