De 125 meter lange stoomboot legt die bijna honderd kilometer lange route in vier uur af, een prestatie waar een moderne veerboot zich niet voor zou hoeven schamen. Vijf jaar geleden werd de ‘Badger’ zelfs aangewezen als officieel onderdeel van de US Highway 10, een bijna duizend kilometer lange snelweg in de Midwest en Great Lakes regio.

Hoewel de ferry vooral een toeristische trekpleister is, wordt er bij tijd en wijle nog vracht mee vervoerd. Op de boekingssite wordt vrachtwagenchauffeurs geadviseerd toch vooral de shortcut over Lake Michigan te nemen en van de relaxte overtocht te genieten. En dat voor slechts zeven dollar per strekkende voet ladingeenheid.

Slecht beveiligd

Maar niet alleen het schip, ook het boekhoudsysteem van Lake Michigan Carferry bleek nogal archaïsch, zo werd tijdens een rechtszaak tegen de voormalige controller van het bedrijf duidelijk. Dat was zo slecht beveiligd dat het voor de man kinderspel bleek om met zijn eigen printertje cheques van de veerbootrederij af te drukken. Die schreef hij vervolgens uit aan zijn eigen boekhoudpraktijk en een koffiebar die hij in hetzelfde pand bezat.

Zo wist de controller zijn inkomen gedurende een periode van elf jaar op te leuken met in totaal 550.000 dollar. En nog netto ook, want hij kon de illegaal verworven inkomsten kwalijk bij de fiscus opgeheven. Hoe de man tegen de lamp liep, is niet bekend, wel dat hij spijt als haren op zijn hoofd moet hebben. De kans bestaat dat hij dertig jaar moet brommen.

Waarschijnlijk komt het niet zover. De booswicht heeft ingestemd met verbeurdverklaring van de verduisterde 550.000 dollar en zal ervan afkomen met een paar jaar ondertoezichtstelling en een fikse boete. En de Amerikaanse belastingdienst heeft bijzonder dringend verzocht of hij nog even 360.000 dollar over de verzwegen inkomsten wil afrekenen. Zo wordt netto per saldo wel heel erg bruto.