De verkopende partij is het Poolse OT Logistics, dat sinds 2007 een belang van 81% bezit in de Duitse binnenvaartrederij. DBR is daarbij met een vloot van zeker driehonderd binnenvaartschepen een grote speler en vooral actief in het oosten van Duitsland.

Volgens de Poolse financiële website Money.pl heeft het beursgenoteerde OT Logistics al begin van deze maand de beurs van Warschau geïnformeerd over lopende onderhandelingen tussen Rhenus en OT Logistics over een verkoop.

Daarbij werd ook duidelijk dat de Poolse logistiek dienstverlener al sinds eind vorig jaar zijn meerderheidsbelang in DBR in de etalage heeft gezet en dat de investeringsdochter van Rhenus (Rhenus Partnership) een optie heeft genomen op die aandelen om exclusief te kunnen onderhandelen met OT over de nadere invulling van de acquisitie. Die optie loopt volgens bronnen eind juni af.

Schuldenlast

De twee partijen zouden de laatste maanden het al eens zijn geworden over de meeste details en inmiddels al een principe-akkoord hebben bereikt op hoofdlijnen. Rhenus zou daarbij een bedrag van negentien miljoen euro neertellen voor een controlerend belang in de rederij. Dat bedrag heeft de Poolse logistieke dienstverlener hard nodig om de hoge eigen schuldenlast af te bouwen, heet het in Poolse financiële kringen.

OT Logistics is in Polen vooral actief in expeditie, spoorvervoer, intermodaal vervoer en in overslag in havens. Het is verder in Polen actief in de binnenvaart via dochteronderneming Bydgoszczer Schifffahrt. De omzet lag in 2018 op 219 miljoen euro.

Kartelamt

Rhenus heeft intussen vorige week de koopintentie gemeld aan het Duitse Kartelamt, maar de acquisitie is nog niet goedgekeurd door de mededingingsautoriteit. Lopende dit onderzoek onthoudt Rhenus zich voorlopig van enig commentaar op de deal. DBR heeft intussen de koop door Rhenus wel bevestigd tegenover de Duitse vakmedia, maar wil verder geen nadere toelichting geven.

Rhenus en DBR werken volgens bronnen in de Duitse binnenvaart al enige tijd nauw zijn, waarbij de Duitse expediteur als bevrachter verantwoordelijk is voor een deel van het ladingaanbod van de binnenvaartrederij. Hoe groot de wederzijdse afhankelijkheid daarbij is, wordt niet duidelijk.

In de markt is ook onduidelijkheid hoe omvangrijk de vloot van DBR eigenlijk is. Op de website van OT Logistics claimt de eigenaar dat het dochterbedrijf rond de driehonderd schepen bezit. Deutschen Binnenreederei meldt zelf het getal van 450.

Verdubbeling

Rhenus kan zelf beschikken over zo’n 350 schepen en met de koop van DBR zou de binnenvaartvloot grofweg verdubbelen. Voor de expediteur, die zich vaak bezighoudt met kleine overnames, is het dan ook een aanzienlijk acquisitie. De laatste koop in de binnenvaart door Rhenus was eind 2018 de Tsjechische rederij CSPL.