Havenbedrijf Rotterdam heeft de vijfhonderd meter lange ‘hypermoderne kade met klassieke uitstraling’ overgedragen aan de gemeente voor exploitatie. De uit 1892 daterende kademuur werd eind 2015 buiten bedrijf gesteld nadat een stuk van veertig meter was ingezakt.

Overstroming

Volgens de havenbeheerder was de renovatie een ingewikkelde klus, onder meer omdat er nogal wat monumentale panden aan de Maaskade staan. Daarom is voor een nieuw soort beton gekozen, met staalvezels in plaats van traditionele wapening. De kans op overstroming van de Maaskade is volgens het Havenbedrijf aanzienlijk kleiner geworden. In het verleden liep de kade bij hoog water af en toe onder.

Vertrekkend COO Ronald Paul zegt blij te zijn dat de binnenvaart weer kan beschikken over ligplaatsen vlakbij het centrum van Rotterdam aan een hypermoderne kademuur. ‘We hopen dat de binnenvaart weer snel gebruik gaat maken van de vernieuwde ligplaatsen met walstroom, want de binnenvaart en Rotterdam horen bij elkaar’, zegt hij.