De overname door een publieke instantie is voor het personeel van Imperial in Europa allereerst een positieve ontwikkeling, want er komt een stuk zekerheid voor de werkgelegenheid, ook voor de toekomst. Daarnaast is HGK een bedrijf dat zijn weg kent in de binnenvaart, de aanvullende dienstverlening en in Imperial. Zo was topman Uwe Wedig van HGK enkele jaren geleden, van 2015 tot 2016, nog directielid bij de rederij.

Als zelfstandig havenbeheerder neemt HGK, dat eigendom is van de stad Keulen, wel een gok, waarbij het de speelruimte voor investeringen in het bedrijfsleven, die het heeft gekregen van zijn publieke aandeelhouders, maximaal oprekt. Het wordt dan ook interessant om te zien wat hierop de reactie zal zijn binnen Duitsland en Europa vanuit de particuliere sector. Het riekt naar staatsinmenging. Ook de toezichthouders in Berlijn en Brussel zullen ongetwijfeld naar deze opmerkelijke overname gaan kijken.

Los van dit mogelijke juridische gesteggel, zal het voor HGK geen sinecure worden om Imperial in Europa weer op de rails te krijgen en te integreren binnen de lopende activiteiten van het regionale havenbedrijf. Daarbij komt dat de coronacrisis voor acute logistieke problemen zorgt bij de verladers in de binnenvaart. Een ander probleem voor HGK is dat Imperial over een grote vloot aan gas- en olietankers beschikt, een markt waar het perspectief voor de toekomst bepaald niet gunstig is.

Het wordt daarom een hele opgave voor het Keulse havenbedrijf om de grote tankervloot van Imperial toekomstbestendig te maken. In dat kader kan de lopende energietransitie wellicht uitkomst bieden en kan een deel van de vloot worden omgebouwd voor het vervoer van andere energiedragers. Als HGK er uiteindelijk in slaagt om het ‘nieuwe’ Imperial tegen een boekwinst weer te privatiseren, zou dat de mooiste uitkomst zijn van dit gewaagde avontuur van het Duitse havenbedrijf.

Lees ook: Keulse havenbeheerder koopt Europese binnenvaarttak Imperial