Door de lange periode van extreem lage waterstanden in Nederlandse en Duitse rivieren in vooral de tweede helft van 2018 liepen transportkosten voor bedrijven fors. In sommige gevallen moesten productieprocessen zelfs stil worden gelegd.

Door het lage waterpeil de lage waterstanden konden schepen minder lading meenemen. Dat kon toen onvoldoende worden opgevangen door spoor- en wegtransport. Dat zorgde voor capaciteitsverminderingen bij vervoerders, die hun tarieven toen verhoogden.

Weliswaar bleef de economische schade in de totale keten in Nederland beperkt tot 295 miljoen euro. Dit is lager dan alleen de schade bij verladers, omdat de binnenvaartsector zelf juist kon profiteren door middel van hogere tarieven. In Duitsland viel de schade vele malen hoger uit en komt Erasmus UTP op een schadebedrag van 2.4 miljard euro.

Kwetsbaar

\’Dat laat zien dat de binnenvaartsector erg kwetsbaar is bij laag water en direct haar aantrekkelijkheid verliest in een dergelijke periode’, aldus verladersorganisatie Evofenedex. ‘Voor ons is het daarom van belang dat we, samen met overheden en vaarwegbeheerders, kijken hoe periodes van laagwater zo goed mogelijk kunnen worden opgevangen.’