‘We zien dat de coronacrisis zeer grote gevolgen heeft voor de ladingstromen via de binnenvaart, zowel in de droge lading- , de container- als de tankvaart. In het personenvervoer is zelfs sprake van een totale terugval naar nul voor het hele seizoen. Onze inschatting is dat ook in het goederenvervoer over water de komende weken en maanden sprake zal zijn van veel vraaguitval’, schrijven de twee belangenbehartigers van de binnenvaart.

Terugval van 40%

‘We verwachten de komende maanden een terugval met circa 40% voor het goederenvervoer en 100% voor de passagiersvaart. De omzet van de Nederlandse binnenvaart is circa 2,6 miljard euro per jaar, waarvan 90% goederenvervoer en 10% personenvervoer’, melden CBRB en BLN-Schuttevaer, waarbij ze zich baseren op cijfers van statistiekbureau CBS.

‘De schade in het personenvervoer bedraagt derhalve circa 260 miljoen euro voor het seizoen 2020 en uitgaande van een seizoen van zeven maanden circa 37 miljoen euro per maand. In het goederenvervoer is de omzet circa 200 miljoen per maand. Bij een vraaguitval van 40% is de schade circa 80 miljoen euro per maand. Een eerste indicatie van de economische schade voor de binnenvaart als gevolg van de coronacrisis is dus bijna 120 miljoen euro per maand. De binnenvaart is een internationaal opererende sector. De economische impact zal dan ook veel groter zijn.’

Aandacht

Ook hebben de twee organisaties aandacht gevraagd voor het Europese goederenvervoer over water, nu de coronaproblemen wild om zich heen grijpen. ‘We zouden graag zien dat Nederland met onze buurlanden en de Europese commissie contact opneemt om zeker te stelen dat het goederenvervoer over water ondanks nationale maatregelen doorgang kan vinden.’