Een dergelijke operatie is op zichzelf is niet uitzonderlijk. Het bijzondere was de lading van het ponton. Die bestond uit onderdelen voor de vernieuwing van de spoorwegbrug over het kanaal in Kuringen (Hasselt).

Precisiewerk

‘Het is geen uitzonderlijke procedure dat een ponton met brugonderdelen even moet terugvaren’, legt woordvoerster Liliane Stinissen van de Vlaamse Waterweg uit.

‘Het is precisiewerk, maar voor transporteur Victrol eigenlijk een routinetaak. Hij kan bij het vertrek van het ponton nog niet helemaal inschatten hoeveel ballast hij moet meenemen om onder de bestaande bruggen te kunnen doorvaren. Want door omstandigheden zoals de regenval kan dit in de loop van de dag veranderen. Het komt daarbij op centimeters aan.’

Het dubbelbreedponton kwam vanuit Eeklo via Antwerpen en kon zonder extra ballastwater netjes onder de Hoogmolenbrug in Schoten doorvaren. ‘In Paal-Tervant moest het even terugvaren en bij de volgende brug in Beringen moest het even wachten om schepen vanuit de richting Luik te laten passeren.’

Verhogingen en verbredingen

Dat komt doordat de oude bruggen, zoals de Hoogmolenbrug en de brug van Paal-Tervant niet alleen lager zijn dan de nieuwe, maar het kanaal er ook smaller is.

Ballast innemen kost tijd. Die tijd kan voor andere schepen nuttig zijn om te passeren, vandaar het terugvaren. ‘Tegelijk met het plaatsen van nieuwe, hogere bruggen verbreden we op die plaatsen ook het kanaal. Dergelijke vertragingen zullen dus almaar zeldzamer worden’, aldus Stinissen.

Ponton inmiddels gelost

Intussen is het ponton in Kuringen probleemloos gelost. De nieuwe brug wordt op 26 april in gebruik genomen. De brug van Paal-Tervant wordt gebouwd op dezelfde locatie als de huidige. Daardoor zal deze brug buiten dienst zijn van begin september 2021 tot begin juni 2022.

Tekst loopt door onder foto.

De nieuwe brug van Beringen wordt gebouwd stroomopwaarts van de bestaande brug. Dit maakt het mogelijk tijdens de werken de N29 open te houden voor het verkeer. De werken zijn er al gestart, te beginnen met de nieuwe kaaimuur op de noordelijke oever. De brug moet klaar zijn begin maart 2021.