Lockefeer raakte in december 2018 zwaar gewond bij een verkeersongeval en overleed in januari 2019 aan zijn verwondingen, 42 jaar oud. In de praktijk had hij de leiding over de divisie Port & Logistics van transportbedrijf Van Moer. Hij leverde bij de Universiteit Antwerpen ook belangrijke bijdragen aan wetenschappelijk onderzoek naar verbetering van de havenlogistiek, met inbegrip van het achterlandvervoer.

De nieuwe leerstoel wordt geldelijk ondersteund door 29 bedrijven en zal zich vooral richten op onderzoek, onderwijs en dienstverlening, met een accent op de binnenvaart. De eerste lezingen staan al op stapel en er is ook al een promotieonderzoek aangekondigd naar de containerbinnenvaart in en rondom de haven.

Hoog aandeel kan nog hoger

De binnenvaart heeft in de modal split in België een aandeel van 30%. Dat dankt ze aan haar reputatie als een kostenefficiënte, relatief schone en veilige modaliteit, maar het percentage kan omhoog. Er valt nog veel te winnen op het gebied van doorlooptijden en de vaak lange wachttijden in havens, die een deel van de voordelen weer tenietdoen.

Volgens professor Thierry Vanelslander, die vanmiddag de inauguratie leidt, is de binnenvaart daardoor vaak ‘tweede keus’. Zijn Antwerpse collega hoogleraar Chrysta Sys, die Transport en Ruimtelijke Economie doceert, is er ‘dringend nood aan wetenschappelijk onderbouwd outside-the-box-denken’. De Lockefeer-leerstoel moet daaraan bijdragen.