De voorbije week liet Igepa bij wijze van test een eerste ‘papierboot’ aanmeren langs het kanaal Gent-Brugge in Aalter, een proef waarbij ook logistiek dienstverlener Danser betrokken was.

Via Antwerpen

Igepa ontvangt elk jaar meer dan tienduizend ton papier, geleverd door The Navigator Company. Die goederen worden vanuit Portugal op containerschepen naar Rotterdam gebracht, waar vrachtwagens de lading overnemen.

Vermits ook Aalter over een kade beschikt, kwam stilaan een andere oplossing in het vizier: op een containerschip naar de haven van Antwerpen en daar overschakelen op een binnenschip, over de Schelde en het kanaal Gent-Brugge tot in Aalter, op enkele honderden meters van Igepa.

Laadvermogen

De grootdistributeur heeft vanwege de overstap contact gezocht met transportdeskundigen van De Vlaamse Waterweg, die nauwkeurige berekeningen voorlegden qua laadvermogen en beschikbare kades. Ook de expertise de lokale kraanspecialist Tieleman kwam uitstekend van pas.

Tekst loopt door onder foto.

De grootste uitdaging was de logistiek, het vervangen van het ritme van twee vrachtwagens per dag door één superlading van vierhonderd ton om de 2,5 weken – het equivalent van 25 vrachtwagens. Daarvoor moesten antwoorden worden gevonden op vragen zoals de beschikbaarheid van extra personeel, de benodigde ruimte in het magazijn en het vlotte overladen van het binnenschip naar de opleggers.

Lean container terminal

‘Bij een nieuw LCT-concept (lean container terminal) zoals in dit geval, worden geen dure overslaginstallaties gebruikt, maar volstaan klassieke kranen’, zeggen de transportdeskundigen Christine De Groef en Carl Verhamme (De Vlaamse Waterweg). ‘Om competitief te zijn qua prijs, wordt elke beweging minutieus gepland en getimed, vergelijkbaar met een bandenwissel in de Formule 1.’

‘Nauwkeurige nacalculatie qua timing, uitstoot, efficiëntie en kostprijs zal leren of dit transportsysteem economisch haalbaar is, en of de synergie met andere geïnteresseerden het plaatje nog interessanter kan maken’, stelt Dirk Salens, topman van Igepa. ‘Voor dit testproject ontvangen we een subsidie, maar we stoppen er ook eigen financiële middelen in. Sowieso moet het na verloop van tijd zichzelf kunnen bedruipen zijn.’