Dat maakte BLN-voorzitter Dominic Schrijer (foto) bekend op vrijdag 8 november tijdens de ledenvergadering in Ahoy Rotterdam. De ‘meer intensieve samenwerking’ is volgens Schrijer een uitbreiding van de goede contacten die er al zijn tussen de kantoorbemanningen van BLN en CBRB. ‘Op veel dossiers trekken we al samen op. We merken dat kwaliteit schaars is. Daarom hebben we recent al samen enkele nieuwe medewerkers aangetrokken.’

Adviesbureau Cap Gemini heeft beide organisaties doorgelicht, met het plan ‘Binnen Buiten Sterk’ als resultaat. Een gezamenlijke verkenningscommissie werkte drie opties uit voor de toekomst: een separaat model (gescheiden naast elkaar), een federatief model (samen naast elkaar) en een geïntegreerd model (één organisatie). De voorkeur gaat uit naar volledige integratie, liet Schrijer weten.

Niet gezond

Vijf jaar geleden werden de eerste stappen naar samenwerking gezet in het transitieproces. Dat liep uiteindelijk vast op ‘gevoeligheden’ en onderlinge verhoudingen, die volgens CBRB-voorzitter Paul Goris ‘toen eigenlijk niet gezond’ waren. ‘Er was destijds te veel gecultiveerde verdeeldheid’, kreeg hij vanuit het verleden mee.

Goris kon zich nu probleemloos in de BLN-ledenvergadering vertonen en er zijn visie neerleggen. ‘We zijn een gezamenlijkheid, het voelt gewoon goed. Het zijn dezelfde binnenwateren waar gebruik van maken, onze mensen werken al heel lang samen en een sterke stem maakt het veel beter.’ De warme handreiking die de CBRB-voorzitter zijn BLN-partners bood, werd met applaus begroet.

De derde optie wordt verder uitgewerkt en in juni 2020 voorgelegd aan de ledenvergaderingen. Bij BLN klonken geen bezwaren, eerder de aanmoediging om voort te maken en de kans te grijpen, zij het ook weer niet te overhaast.

Snelweg

Jan Hendrik Dronkers, directeur-generaal Luchtvaart en Maritieme Zaken op het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, sprak aan het begin van de ledenvergadering bij Koninklijke BLN-Schuttevaer namens de minister. Hij brak een lans voor vervoer over water.

‘Zwaar vervoer zou niet meer over wegen moeten plaatsvinden. Dan ben je dom bezig. Over tien jaar moet vervoer over water, meer dan nu, gemeengoed zijn. Binnenwater moet de snelweg van de toekomst zijn’, aldus Dronkers.