Binnenvaartkrant Schuttevaer meldt dat de brancheorganisaties Koninklijke BLN-Schuttevaer (KBS) en ASV niet in de plannen gekend zijn en er niets in zien. De laatste heeft een brief op poten naar alle betrokken partijen gestuurd en noemt het ‘een schande dat deze stad zo met haar binnenvaart omgaat’. KBS wijst erop dat eerder al de Rijnhaven verloren is gegaan voor de binnenvaart en meldt dat het zich niet neerlegt bij het plan voor de Maashaven.

Schiereiland

Volgens het plan ‘Dempen en bouwen’ zou het middenstuk van het zestig hectare grote havenbekken over bijna de hele lengte gedempt moeten worden. Op dat ‘schiereiland’ zouden ‘met gemak vier- tot achtduizend woningen gebouwd kunnen worden in de categorieën sociaal, midden en hoog, gericht op verdichting en groen’. Aan weerszijden zouden smalle stroken water open moeten blijven, zodat de binnenvaart de bestaande kades kan blijven bereiken.

Tekst loopt door onder afbeelding.

De PvdA zegt in de ‘initiatiefnota’ dat er ‘veel is gesproken met architecten, ontwikkelaars, woningcorporaties en stedenbouwkundigen’. Op basis daarvan heeft de partij ‘specifieke voorstellen’ voor het gebied ontwikkeld. Het stuk geeft geen schatting van de mogelijke kosten.

Havenbedrijf Rotterdam

Onduidelijk is of er overleg is geweest met Havenbedrijf Rotterdam (HbR), die de haven beheert. Wel zouden er volgens de opstellers nieuwe afspraken met de havenbeheerder gemaakt moeten worden over de behoefte aan ligplaatsen en mogelijke alternatieven. Tegenover Schuttevaer wilde HbR niet reageren.

Bron foto: Wikipedia