Volgens commercieel directeur Annemarie Terpstra zijn multimodale terminals steeds belangrijker geworden. ‘Mensen willen keuzemogelijkheden hebben, zeker twee verschillende modaliteiten. Wij bieden transport via de weg, het water en het spoor én opslag.’

We zitten nu wel in een periode dat de economie iets afvlakt, vertelt Terpstra. Bijvoorbeeld door de perikelen in Amerika en China. ‘Daar hebben wij ook last van: er zijn meer loodsen en meer trucks beschikbaar. Vorig jaar was de tendens dat er geen truck en geen magazijnruimte meer te krijgen was.’

Elektrisch transport

Terpstra ziet ook de trend naar meer elektrisch transport over de weg. ‘Het probleem zit nu nog bij de accu’s, die zijn nog niet afdoende. Maar fabrikanten investeren er volop in. Daarom verwacht ik dat straks de transportsector ook op langere afstand over kan op elektrische aandrijving. Meestal lopen de luxe merken in de automotivebranche voorop met dit soort ontwikkelingen. Door de afschaffing van subsidies is het wat teruggelopen, maar je ziet de diesels langzaam verdwijnen.’

Als de trucks niet elektrisch zijn, dan moeten ze geld betalen om Rotterdam binnen te komen.

‘Ook uit milieuperspectief is het goed als er minder transport via vrachtwagens gaat. Een kilometerheffing zou zeker in ons voordeel zijn. Bij ons is het binnenvaartschip het voordeligst, daarna vervoer per spoor en daarna per truck. Als ik in mijn glazen bol kijk, dan zie ik over pakweg vijf jaar zoveel mogelijk trucks rond Rotterdam belast worden. Als ze niet elektrisch zijn, dan moeten ze geld betalen om Rotterdam binnen te komen.’

‘En ik hoop ook dat we dan een kilometerheffing op de weg hebben, zodat het noodzakelijke wegtransport nog enigszins filevrij over de weg kan blijven gaan. Het aantal containers is alleen maar gestegen en die stijging zal doorzetten. We kunnen de bewegingen per truck alleen maar remmen door meer per spoor en via het water te doen. Dat kun je bereiken door heffingen op te leggen.’

Waterstofschepen

De havenvisie van Port of Rotterdam voor 2030 is dat er meer over het water en het spoor moet worden vervoerd. ‘Je ziet de eerste ontwikkelingen met waterstofschepen. Daar kijken wij ook zeker naar. Een flink aantal belangenorganisaties is ermee bezig. De kosten zijn nu nog hoog, maar dat zal beter worden. Ik hoop zelfs al binnen twee tot drie jaar. Zelf varen we deels elektrisch met een schip tussen onze terminals en dat willen we zeker doorzetten.

‘We hebben geen eigen schepen, maar huren alles in. We proberen onze schippers zoveel mogelijk te helpen en ondersteunen om zo milieuvriendelijk mogelijk te varen. Alle zaken die een schipper nu moet doen om het groener te krijgen, zijn momenteel nog te duur. Het komt er simpelweg op neer dat de dagvergoeding per schip omhoog gaat. Alle milieumaatregelen hebben een prijs, maar door minder brandstof te verstoken, verdien je dat voor een deel terug. Zeker nu de brandstofprijs zo hoog is.’

Hengelo en Almelo

We moeten ons land en de haven van Rotterdam zo positief mogelijk blijven positioneren, vindt Terpstra. ‘Gelukkig is er vanuit de overheid aandacht voor. Wíj zijn de haven van Europa, wíj zijn Rotterdam. Daar moeten we trots op zijn en dat geldt ook voor de verbindingen vanuit Rotterdam, zoals onze terminals in Hengelo en Almelo. De terminal in Almelo draait nu volop, daar ligt nu een terrein van 180.000 vierkante meter aan warehousing en een deel daarvan is al vol.’

De terminal in Almelo opende in 2017 officieel. ‘Je zit er direct aan de snelweg en natuurlijk aan het Twentekanaal. En we hebben hier nog voldoende personeel’, somt Terpstra de voordelen van de nieuwste vestiging op. ‘De werkloosheid is hier in Twente relatief hoog, dus er is nog voldoende personeel te krijgen. Het is een prachtige kans voor bedrijven om zich hier te vestigen, vlakbij Duitsland.’

Het zijn meestal de grotere verladers die aan een containerterminal zitten. ‘In het hele land en ook daarbuiten, zelfs in China. Daar bouwen ze railterminals naast fabrieken, om het transport zo goedkoop mogelijk te kunnen doen. Hier in Twente hebben we warehouseruimte voor partijen als Hartman, Timberland en Grolsch. Omdat we ze de gewenste keuzemogelijkheden kunnen bieden.’

We merken dat we steeds meer aanvragen van verder Duitsland in krijgen, omdat men niet meer om Nederland heen wil varen naar de Duitse noordhavens.

Vijf binnenvaartschepen van 110 meter varen er permanent tussen Rotterdam en de Twentse havens. Momenteel zijn dat er zelfs acht. ‘In de Rotterdamse haven vaart een kleiner schip tussen onze terminal in Pernis en de stadsterminals. Als de containers hier aankomen, laden we ze zo snel mogelijk af, om ze af te leveren bij onze klanten. Die zitten in Twente en in een ovaal van 150 kilometer om ons heen.’

‘We merken dat we steeds meer aanvragen van verder Duitsland in krijgen, omdat men niet meer om Nederland heen wil varen naar de Duitse noordhavens. Die reis kost ze drie dagen en de klant maakt nog altijd een beslissing op basis van de prijs. Daar gaat het uiteindelijk om. En om de tijd. Niet alle schepen doen de Duitse havens aan, omdat het daar niet altijd soepel loopt. Daarnaast wordt er in Duitsland ontzettend veel aan de weg gewerkt, je ziet overal Baustelles. Het tijdsbestek dat een trucker in de file staat, kost geld. En dat stuwt de tarieven omhoog. Tijd is geld.’

Polen

Per trein heeft CCT rechtstreekse verbindingen vanuit Rotterdam met Duitsland en Polen. ‘Op Polen rijden we acht keer per week en dat gaan we opschalen naar negen keer. Sinds kort hebben we een nieuwe verbinding met Spanje, in samenwerking met twee andere bedrijven. Er rijden nu drie treinen per week naar Spanje, waarvoor wij puur de handeling en op- en overslag op de terminal doen. We zetten bijvoorbeeld containers met sinaasappels in Valencia op de vrachtwagen naar een supermarkt.’

Data speelt een steeds belangrijkere rol in de logistiek. ‘Wij helpen onze klanten door de processen te automatiseren, gegevens zo eenvoudig mogelijk te delen en de processen en procedures steeds beter op elkaar af te stemmen. Zo werken we efficiënter, besparen we kosten en krijgt de klant betere controle over het proces.’