In 2001 zal er 400.000 ton extra capaciteit in de markt zijn, die goed is voor een jaarlijkse omzet van 180 miljoen ton lading tussen Rotterdam en Duitsland.

Uit de cijfers van de IVR blijkt dat in 1997 en 1998 ongeveer 100.000 ton aan nieuwe schepen is gebouwd, uiteenlopend van kleine schepen van 120 teu tot grote combinaties van 1000 teu. Dit jaar en volgend jaar worden nog meer schepen afgeleverd en stijgt de capaciteit nog eens met twee maal 150.000 ton.

Enorme nieuwbouwgolf

J. de Vries, secretariaatsmedewerker van een groot aantal binnenvaartorganisaties, ziet de enorme nieuwbouwgolf met lede ogen aan. ‘Door het slopen van schepen ontstaat er een kopersmarkt, maar dat dit zou gebeuren hadden wij niet voorzien.’

Hij erkent dat de oud-voor-nieuw-regeling voor een deel zijn doel heeft gemist. ‘Er zijn de afgelopen jaren honderden, vooral kleine, oude, incourante schepen gesloopt. Maar wanneer de nieuwbouwgolf blijft doorzetten, dan vrees ik weer nieuwe overcapaciteit.’