Het totaal aantal geregistreerde scheepsongevallen op de Nederlandse binnenwateren steeg vorig jaar naar 1.349. Dat zijn 215 ongevallen meer dan het voorgaande jaar. Onder het totaal van 1.349 ongevallen waren er 1.173 niet-ernstige scheepsongevallen (973 in 2017) en 176 ernstige scheepsongevallen, 15 meer dan in 2017. Daarbij vielen twee doden en 53 gewonden.

Een ongeval wordt als ‘ernstig’ (significant) aangemerkt als een schip niet meer verder kan of mag varen als gevolg van het ongeval, als er ernstige schade aan lading, infrastructuur of milieu is en daarbij een stremming van de vaarweg optreedt, of als er doden en zwaargewonden vallen.

Bij 162 van de 176 significante scheepsongevallen is er sprake van een eenzijdig ongeluk. In ruim de helft van de gevallen, 84 keer, was er een binnenvaartschip bij betrokken. Onder binnenvaartschepen vallen zowel vrachtvervoer en passagiersschepen als duw- en sleepboten. Zeven keer veroorzaakte een zeevaartschip een ongeval op de binnenwateren. De rest is toe te schrijven aan de recreatievaart (61) en werk- en dienstvaart (8). Onder die laatste categorie vallen werkpontons en baggeraars, maar ook politieboten, rijksvaartuigen en de havendiensten. Twaalf keer botsten er twee schepen op elkaar. Bij acht van die ongevallen klapte een binnenschip op een ander vaartuig.

Waterstanden

De toename van het aantal scheepsongelukken is volgens het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat te herleiden naar een verbeterde registratie. De stijging is daarnaast deels toe te schrijven aan de uitzonderlijk hoge en lage waterstanden vorig jaar.

‘Door een hoge of juist lage waterstand is er meer risico op aanvaringen met infrastructuur’, schrijft minister Cora van Nieuwenhuizen op 10 juli in een brief aan de Tweede Kamer. ‘In het stroomgebied van de Rijn kenmerkte zich in januari door hoge waterstanden en in de tweede helft van 2018 was er sprake van lage waterstanden door de droogte. In 2018 zijn er in dit gebied tachtig scheepsongevallen meer geregistreerd dan in 2017.’

Rijkswaterstaat stelt verder in een persbericht dat ondanks de stijging van het aantal scheepsongevallen minder slachtoffers te betreuren waren. Een belangrijke nuance hierbij is dat het vooral gaat om dodelijke slachtoffers. In 2018 waren er twee fatale ongelukken, waarbij twee doden vielen, het laagste aantal sinds 2012.

Gewonden

Als je kijkt naar het aantal gewonden is er juist sprake van een aanzienlijke toename. Vorig jaar raakten 53 mensen gewond, 20 meer dan het jaar ervoor. Van de laatste zeven jaar vielen er alleen in 2012 meer gewonden bij scheepsongevallen op de binnenwateren (58).

Op het Nederlandse deel van de Noordzee nam het totaal aantal scheepsongevallen vorig jaar in vergelijking met een jaar eerder eveneens toe: van 30 naar 43. Daar zaten elf ernstige of zeer ernstige ongevallen bij, drie minder dan een jaar eerder. Daarbij vielen geen dodelijke slachtoffers.