Het gaat acht stalen boogbruggen van hetzelfde type. Zo worden de ontwerpkosten beperkt en kunnen de werken snel uitgevoerd worden. Eind 2022 moeten al deze bruggen volledig herbouwd zijn.

Belangrijkste waterweg

Het Albertkanaal is de belangrijkste waterweg van Vlaanderen. Wanneer alle bruggen over het kanaal een doorvaarhoogte hebben van minimaal 9,10 meter kan het zijn capaciteit met 25% vergroten. Bij 33 van de 62 bruggen is de verhoging al uitgevoerd, bij vijftien andere is ze in uitvoering.

De acht bijkomende te vervangen bruggen staan in Hasselt, Lummen, Beringen, Paal-Tervant, Meerhout-Vorst, Herentals, Oelegem en Schoten. De Vlaamse Waterweg en Via T Albert hebben een publiek-private-samenwerkingsovereenkomst gesloten voor het ontwerp, de bouw, de financiering en het onderhoud gedurende dertig jaar. Via T Albert is speciaal voor dit project opgerichte door de gespecialiseerde bouwbedrijven Franki Construct, Hye, Willemen Infra en Aelterman.

Hinder

De hinder voor de gebruikers van de bestaande bruggen blijft beperkt. Zo zullen twee naastliggende bruggen nooit gelijktijdig onderbroken zijn. In sommige gevallen kan de nieuwe brug gebouwd worden naast de bestaande, zodat er hooguit een beperkte verkeersonderbreking nodig is.