Die wordt uitgevoerd met de ‘Isabelle’ van Danser. Die heeft een capaciteit van 250 teu en is 14,20 bij 135 meter, de maximale maat op de Maasroute naar Zuid-Limburg. Het schip maakt twee maal per week ‘een rondje’ langs de Delta Terminal op de Maasvlakte enerzijds en Hutchison Ports Venlo en Barge Terminal Born anderzijds. Mogelijk wordt de dienstverlening in de loop van het jaar uitgebreid met andere bestemmingen.

Vaste venstertijden

De Limburg Express heeft op woensdag en zaterdag vaste venstertijden op de Delta Terminal en biedt ook in Venlo en Born gegarandeerde aankomst- en vertrektijden. Daarmee maken de initiatiefnemers van de nood een deugd. Vanwege de aanhoudende krapte aan overslagcapaciteit, ofwel congestie, houdt ECT een minimum callsize van 175 moves aan.

‘Dat haalden we in ons eentje niet’, zegt directeur Norman Verstoep van Barge Terminal Born. ‘Daarom zijn we op zoek gegaan naar samenwerking. Door de combinatie met Venlo kunnen we die aantallen wel bij elkaar sprokkelen.’ ECT brengt overigens wel een toeslag in rekening voor de afhandelingsgarantie in Rotterdam. Verstoep wil niet publiekelijk zeggen hoe hoog die is.