Het gaat om diverse reders die varen in opdracht van de Japanse containerrederij Ocean Network Express (ONE). Deze reders berekenen een toeslag aan de Japanners, die de kosten vervolgens doorbelasten aan verladers. Bij het bepalen van de tarieven zijn de peilstanden bij Ruhrort en Kaub leidend.

Ruhrort

In de regio Duisburg gaat het om tarieven van dertig euro voor een twintigvoets container en veertig euro voor een veertigvoeter. Dit tarief gaat gelden bij een waterstand van 270 centimeter bij Ruhrort en loopt op naarmate het waterpeil daalt. Het gaat hierbij om zendingen vanuit de regio’s Duisburg, Dortmund, Düsseldorf, Emmerich, Neuss, Keulen, Bonn en Trier. Afgelopen vrijdag was het waterpeil bij Ruhrort 320 centimeter.

Kaub

Verder stroomopwaarts geldt een ander tarief. Rederijen rekenen daar als basistoeslag 35 euro voor een twintigvoeter en 45 euro voor een container van veertig voet. Deze tarieven zijn van kracht bij een waterstand van 150 centimeter bij Kaub en lopen ook op naarmate het waterpeil daalt.

Het gaat om vracht die wordt vervoerd vanaf terminals in Frankfurt, Mainz, Mannheim, Ludwigshafen, Wörth, Stuttgart, Straatsburg en Basel. In tegenstelling tot de regio Duisburg is hier het basisniveau al wel bereikt. Afgelopen vrijdag werd een stand van 145 centimeter bij Kaub gemeten.

Langdurige droogte

Vorig jaar voerden binnenvaartbedrijven massaal een laagwatertoeslag in. Door langdurige droogte daalde het peil in de Rijn naar ongekende diepten. Vooral in het najaar werd de situatie nijpend. Zo verklaarde Rijkswaterstaat pas medio december dat de waterstanden weer normaal waren. Schepen konden toen veel minder vracht meenemen, waardoor hun omzet in veel gevallen daalde. De tarieven gingen echter de hoogte in.