Hoeveel geld het in Zwijndrecht (België) gevestigde bedrijf betaalt, hebben de betrokken partijen niet meegedeeld. Maar het zal ongetwijfeld geen hoog bedrag zijn. De terminal aan het Albertkanaal verkeert al geruime tijd in moeilijke financiële omstandigheden.

Geluidsoverlast

Niet lang na de start in 2013 klaagden omwonenden over geluidsoverlast. De bewoners kregen gelijk van de milieu-inspectie. Daardoor is er amper bedrijvigheid op het terrein mogelijk. De financiële resultaten vallen dan ook tegen. Over 2017 werd een verlies geleden van 1,4 miljoen euro. Antwerp East is nu voor 80% in handen van DP World en voor 20% van het Antwerpse havenbedrijf.

Ondanks de problemen is Van Moer vol vertrouwen dat het van de terminal een rendabel bedrijfsonderdeel kan maken. Wel benadrukt topman Jo van Moer dat geluidsvoorschriften zeker in acht worden genomen. Hij wil dan ook in overleg met omwonenden en de bevoegde autoriteiten om gezamenlijk tot een oplossing te komen.

Nieuwe verbinding

Met de overname wil het bedrijf zijn klanten een uitgebreider pakket aan diensten kunnen leveren. Ook is Van Moer van plan om te investeren in de terminal. Welke aanpassingen en toevoegingen de Antwerpenaren in gedachte hebben, is niet duidelijk. Wel is bekendgemaakt dat er een nieuwe binnenvaartverbinding komt tussen de havens van Antwerpen en Luik. Deze verbinding zal ook de terminal in Grobbendonk aandoen.

Het is niet de eerste overname van Van Moer in de recente geschiedenis. Medio vorig jaar kocht het Zwijndrechtse bedrijf ook al wegtransporteur KVG Trans, dat gespecialiseerd was in het vervoer van gevaarlijke ladingen.

Van Moer

Van Moer Logistics heeft zijn hoofdzetel in het Belgische Zwijndrecht en heeft een personeelsbestand van twaalfhonderd medewerkers. De logistiek dienstverlener is actief in het intermodaal en wegtransport, warehousing, expeditie en terminal-exploitatie. Het beschikt over vierhonderdduizend vierkante meter magazijnruimte en een vloot van 420 vrachtwagens en 5 binnenvaartschepen.

Lees ook: