Het onderzoeksbureau verwacht dat de brandstofkosten in 2019 gemiddeld ruim 9% lager uitvallen dan in het afgelopen jaar. Omdat de brandstofrekening in het vervoer over lange afstanden, internationaal dus, relatief zwaar doorweegt, zal de totale kostprijs tot bijna 3% lager uitkomen. Daarin zit ook de verwachte kostenstijging van reparatie en onderhoud (+5,5%) en van verzekeringen (+5%) verdisconteerd.

Arbeidskosten

In het vervoer over korte afstanden, vooral binnen Nederland dus, wegen de arbeidskosten relatief zwaarder. Die zullen gemiddeld met zo’n 3% stijgen en daarmee bijdragen aan een toename van de overall kostprijs van maximaal 1,4%. Panteia wijst erop dat de arbeidskosten in de binnenvaart door personeelstekorten al jaren in de lift zitten.

Het bureau voorziet een vrij forse stijging van de werfkosten, omdat de meeste reparateurs een goed gevulde orderportefeuille hebben. Ook de verzekeraars verhogen hun tarieven behoorlijk, omdat ze het afgelopen jaar relatief veel schade hebben moeten vergoeden doordat meer schepen dan normaal averij hebben opgelopen. Dit als gevolg van de langdurige lage waterstanden, stellen de onderzoekers.

Contracten

Binnenvaartondernemers die hun schip verhuurd hebben of langdurige vervoerscontracten hebben, krijgen de brandstofkosten in principe volledig door hun opdrachtgevers vergoed. Zij moeten daarom rekening houden met een kostenstijging, exclusief brandstof, van 2,4 tot 3,3%.

Vorig jaar werd binnenvaartvervoer volgens de onderzoekers tussen de 2,6 en 5,6% duurder dan in 2017. Grootste boosdoener was de stijging van de brandstofprijzen met gemiddeld ruim 10%. Daarvan hadden met name schepen in de continuvaart (vooral tank- en duwvaart) last. Zonder brandstofkosten zijn de kostprijzen tussen de 1 en 3% gestegen.