Dat meldt de onderzoeksafdeling van ABN Amro in het zojuist verschenen rapport ‘Stand van transport’ op basis van cijfers van het CBS en de transportgroep Interrijn. Volgens de samenstellers veroorzaakte het capaciteitstekort in het derde kwartaal zelfs een ‘spectaculaire stijging’ van de tarieven met 27%. Zowel de stijging van de omzet als van de tarieven is de hoogste in jaren.

Rijnvaart

Volgens de bank zijn vooral de tarieven in het vervoer over de Rijn sterk gestegen, mede doordat een deel van de vloot door de beperkte diepgang daar niet meer inzetbaar was. De bank denkt dat de prijzen ‘nog wel even hoog kunnen blijven als het deze winter niet flink gaat regenen, vooral in de Alpen’. De totale vervoerde hoeveelheid nam overigens flink af, en wel met precies 10% tot 86,4 miljoen ton. Dat is de grootste terugval in jaren.

De bank signaleert verder dat het vertrouwen van ondernemers in de transportsector in den brede behoorlijk aan het afnemen is. Het aantal positief gestemde ondernemers is met 42% weliswaar nog fors, maar aanmerkelijk lager dan de 65% van eind vorig jaar. Factoren als de Brexit, het handelsconflict tussen de VS en China en de vertragende Chinese groei spelen daarin waarschijnlijk een belangrijke rol, menen de onderzoekers.

Marges

De marges in het goederenwegvervoer staan juist onder druk. Per saldo zag 4% van de ondernemers in het wegtransport de winstgevendheid in het derde kwartaal verslechteren. De bank verbaast zich daarover, omdat de omzet flink groeit en stelt dat transportondernemers stijgende arbeidskosten onvoldoende aan hun klanten doorberekenen. ‘Het is zorgwekkend dat de marges zo dun zijn in tijden van hoogconjunctuur.’

Over de luchtvrachtsector stellen ze dat Schiphol in zijn eentje niet meer geschikt is als groei-indicator, omdat de nationale luchthaven aanloopt tegen het plafond van 500.000 vliegbewegingen per jaar. Ze wijzen erop dat Nederlandse transportbedrijven voor luchtvracht uitwijken naar Maastricht, ‘die het capaciteitsgebrek van Schiphol opvangt’.