Al geruime tijd heeft de binnenvaart last van aanhoudende droogte. De waterstand bij het meetstation Kaub is sinds enkele maanden ongekend laag, wat grote problemen veroorzaakt voor vervoerders. Dat de problemen snel worden opgelost, lijkt niet waarschijnlijk.

Nederland

Maersk heeft daarom bekendgemaakt dat het een toeslag berekent aan verladers. Voor vervoer van en naar Frankrijk, via Nederland, België en Duitsland, betalen klanten 320 euro extra per teu. Voor een veertigvoetscontainer wordt 425 euro extra in rekening gebracht.

Dit zijn dezelfde tarieven als voor vervoer in Duitsland. Daar vragen de Denen al sinds het begin van deze maand een toeslag voor binnenvaarttransport. Daarbij gaat het om routes waarbij onder meer de terminals in Frankfurt am Main, Stuttgart, Trier, Kehl en Mannheim worden aangedaan. Ook richting het Zwitserse Basel is de extra toeslag van kracht.

Geen garanties

‘Het lage water is een ongebruikelijk en onvoorziene situatie, waarop wij geen invloed hebben en die niet kan worden voorzien, zowel qua ernst als qua duur’, schrijft het bedrijf in een toelichting aan klanten.

De toeslag blijft van kracht zolang de waterstand bij Kaub beneden de 61 centimeter is. Momenteel staat deze op 31 centimeter. Maersk voegt eraan toe dat het geen garanties kan afgeven, zolang de waterstand bij Kaub beneden de 81 centimeter is.