Volgens CNV-onderhandelaar Fadua Toufik zijn de onderhandelingen over een nieuwe cao na bijna een jaar praten vastgelopen.De rederij heeft onlangs een eindbod gedaan, dat door de leden van de twee bonden is afgewezen. Die hebben daarop een ‘voor-ultimatum’ gesteld, dat het bedrijf heeft laten verlopen. ‘De mensen zijn het zat en zijn klaar voor actie’, zegt Toufik. Als TkV niet voor het aflopen van het ultimatum reageert, volgen er acties.

De bonden hebben gekozen voor een relatief lange duur van het ultimatum omdat rederij kampt met de nog altijd lage waterstand van de Rijn en de Waal. ‘Als er niet gevaren kan worden, hebben harde acties weinig zin’, aldus de CNV-bestuurder. Volgens Toufik hangt er bij het bedrijf al jarenlang ‘een sfeer van intimidaties’. ‘ Werknemers die zich kritisch uitlaten, worden apart geroepen en met ontslag bedreigd’, zegt ze.

Minder diepgang

Bestuurder Bert Klein van Nautilus zegt dat de rederij op dit moment op grote schaal motorschepen inhuurt, die minder diepgang hebben dan de duwbakken. TkV vervoert normaalgesproken met tien zesbaks duwkonvooien dagelijks zo’n 50.000 ton erts en kolen van Rotterdam, Amsterdam en Antwerpen naar Duisburg. Een deel van die bakken zou nu stil liggen. Er werken ongeveer 180 mensen bij het bedrijf.

Maar er is nog een andere reden dan we voor 5 december hebben gekozen’, zegt Klein. ‘Zo willen we de werkgever de gelegenheid geven om met Sinterklaas eens lekker uit te pakken’, zegt hij.