Voor het komende weekend voorspelt het Duitse vaarwegen-informatiesysteem Elwis zelfs een ongekende 21 centimeter. Dat betekent dat het vervoer van en naar de boven-Rijn vrijwel tot stilstand zou komen. Alleen kleine schepen komen dan nog voorbij de Lorelei-passage in de midden-Rijn.

Terminals vol

Van de dertig schepen grote vloot van Contargo konden er donderdag nog maar drie voorbij dat punt. ‘We bekijken terminal voor terminal hoe ver een schip kan komen’, zegt operationeel manager Richard Ronteltap.

Volgens hem staan vrijwel alle terminals van het Contargo-netwerk inmiddels vol en is het aanleveren van containers stopgezet. Hij verwacht dat het geruime tijd gaat duren om alle achterstanden in te lopen, mocht het water weer gaan stijgen.

Duisburg

Voor Duisburg-Ruhrort, aan de ingang van het Roergebied, is het beeld niet veel anders. Daar geeft de Pegel nu 166 centimeter aan en wordt de komende dagen een verdere daling richting 150 centimeter voorzien, bijna 25 centimeter onder de vorige ‘niedrigster bekannter Wasserstand’ van 174 centimeter van 30 september 2003.

Daarmee dreigt ook de aanvoer van kolen en erts naar de Duitse staalindustrie in het gedrang te komen. Duwvaartrederij Thyssenkrupp Veerhaven (tkV) meldde woensdag meer dan veertig schepen extra te moeten inhuren om het tot een derde gedaalde laadvermogen van zijn duwkonvooien te compenseren. Dat was bij een Pegelstand bij Duisburg-Ruhrort van 170 centimeter.

Tweede Wereldoorlog

Het extreem lage water heeft ook onverwachte gevolgen. Zo is bij Keulen een bom uit de Tweede Wereldoorlog bloot komen te liggen. Het explosief kwam boven water op de rechteroever van de Rijn bij de Rodenkirchen-brug. Het gaat om een Amerikaanse bom uit de Tweede Wereldoorlog.

Het ontstekingssysteem van het projectiel is beschadigd en die kan daardoor volgens de Duitse explosievendienst niet onschadelijk worden gemaakt. Daarom worden nu voorbereidingen getroffen voor een gecontroleerde ontmanteling.

Lees ook: