Wat is je elevator pitch in een paar zinnen?

4shipping is het transparante boekingsplatform voor de binnenvaart, die organisatie van transport tot kinderspel maakt. Iedereen moet honderdduizend ton bulk – of andere producten – kunnen verschepen via ons, zonder kennis te hebben van de binnenvaart.

Welk probleem los je daarmee eigenlijk op?

Intransparantie en inefficiëntie in de markt. De huidige tussenpersonen zijn vaak niet transparant in hun marge en beschikbaar vrachtaanbod. Daar is veel frustratie over, zowel bij de schippers als bij de verladers. Want uiteindelijk wil een verlader weten waar scheepsruimte beschikbaar is. En schippers willen weten waar de vracht beschikbaar is. Alleen dan kan de binnenvaart efficiënt zijn.

Waarin onderscheid je je van bestaande diensten?

Die wisselen alleen telefoonnummers uit als een prikbord. De rest moet je zelf regelen. Daar wordt gebruik van gemaakt, maar vooral door de bevrachters. Je moet nog steeds schippers afbellen. Wij willen de keten transparanter maken en de organisatie voor onze klanten slimmer doen. Daar heb je veel meer functionaliteit voor nodig: track and trace, routeplanner, documenten genereren, noem maar op.

Hoeveel partijen maken er al gebruik van?

We hebben nu zo’n 720 bedrijven aangesloten op het platform, waarvan 650 binnenvaartbedrijven en 70 verladers. Dit jaar doen we ongeveer 2 miljoen ton aan transport op het platform. Ook de inland terminals zijn onze klant.

Wat is de grootste uitdaging om dit idee succesvol te maken?

Persoonlijke relaties zijn erg sterk in de sector. Verladers hebben langdurige relaties met bevrachtingskantoren. Dat is niet zomaar doorbroken, ondanks dat je allerlei voordelen biedt. Vaak zie je planners bij verladers die vooral hun vracht willen afhandelen en de extra kosten van een bevrachtingskantoor niet in hun portemonnee voelen. Bij binnenvaartondernemers geldt hetzelfde. Die hebben vaak een persoonlijke relatie met de bevrachters. Als ze dan een reisje via ons doen, zetten ze dat ook op het spel en komen ze onder aan de lijst van het bevrachtingskantoor.

Persoonlijke relaties zijn erg sterk in de sector.

Wat is het verdienmodel?

We rekenen 1% voor transporten via de spotmarkt. Ook bieden we aanvullende diensten, als een verlader meer ontzorgd wil worden bij het organiseren van transport.

Hoe ben je op het idee gekomen?

Frustratie. Als schipperszoon ben ik opgegroeid in de binnenvaart. Mijn opa moest vroeger in de kroeg vrienden maken met de barman, want die was toen de bevrachter. Mijn vader zat de hele dag te bellen via zijn mobiele telefoon om te kijken waar vrachten waren die het beste bij hem aansloten. Er was altijd frustratie als er achteraf toch werk bleek te zijn dat beter aansloot, maar dat de tussenpersonen hun vriendjes het werk gunden. Daardoor is de hele binnenvaartvloot minder efficiënt. Ook de onderhandelingen over de prijs zijn vaak ondoorzichtig, want niemand zegt de waarheid over de hoeveelheid werk. Je weet als schipper niet wat er beschikbaar is. Dat is frustrerend en niet efficiënt.

Wie zijn je investeerders?

Ik heb mijn spaargeld erin gestopt, we hebben subsidie opgehaald en wat leningen van familie. Er waren wel verladers die wilden investeren, maar dat hebben we afgewezen. We willen onafhankelijk blijven.

Investeringen van verladers hebben we afgewezen. We willen onafhankelijk blijven.

Wat zijn je toekomstplannen? Waar sta je over 2 jaar?

Dan moet het echt kinderlijk eenvoudig zijn om een transport te regelen. Er zijn veel zaken die invloed hebben op het transport, zoals waterstanden, liggelden, het boeken bij de terminals. Dat kun je dan allemaal meteen regelen via ons. En dan krijg je nog beter inzicht via een prijs- en een tijdsindicatie vooraf, zodat we ook kunnen adviseren wat de beste tijd en volume is. Want misschien past een ander tonnage net iets beter bij een type schip, waardoor je kosten bespaart.

Welke barrières heb je moeten slechten om hier te staan?

Het idee was eerst om ons alleen op de spotmarkt te richten. We hebben geleerd dat de grote multinationals toch behoefte hebben het transport volledig uit handen te geven voor een vaste prijs. Daarom hebben we een product toegevoegd waarbij we aanvullende service bieden. We maken onder meer een koppeling met hun ERP systeem, zodat ze makkelijk de transportbehoefte kunnen doorgeven. Voor hen organiseren we een aantal vaste schepen via ons platform. Het overige deel regelen we digitaal via de spotmarkt. Maar zolang er voldoende schepen via ons platform beschikbaar zijn, kan iedereen altijd en overal van de spotmarkt gebruikmaken. Dan heb je een gezonde marktwerking en gaat er marge tussenuit.