Volgens het informatiesysteem voor de Duitse vaarwegen Elwis komt de waterstand bij Kaub aan de midden-Rijn donderdag op ongeveer 55 centimeter, waarbij de effectieve vaardiepte ongeveer 1,40 meter is. Bij dat niveau komt naar schatting de helft van alle containerschepen niet meer voorbij Kaub (foto). De verwachting van Elwis geeft aan dat de zogenoemde Pegelstand na donderdag verder daalt tot onder de vijftig centimeter.
Waterpeil
Volgens operationeel manager Richard Ronteltap van Contargo kan de bijna veertig schepen tellende vloot op dit moment nog maar een derde tot een kwart van het normale aantal containers vervoeren. ‘Maar als het waterpeil verder daalt, komen veel schepen gewoon niet meer voorbij Kaub’, zegt hij.
Hij bereidt zich voor op een langdurige periode van extreem laag water: ‘In het achterland wordt nauwelijks neerslag verwacht. Wat er valt, is voor de flora. Want dat wordt meteen in de natuur opgenomen.’
Volgens hem is het ‘uitgesloten’ dat spoor- en wegvervoer voldoende vervangende capaciteit kunnen bieden. ‘Wij doen misschien wel 50.000 containers per maand. Ik zie niet in waar zoveel vrachtwagens of honderden extra treinen ineens vandaan zouden moeten komen. Ik vrees daarom dat duizenden containers moeten blijven staan als de Rijn niet gaat stijgen’.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?
eigen schuld te lang gewacht
Daar ga je dan met je zo gewenste modalshift. (Die sowieso niet gaat gebeuren voor veel goederen, maar dat terzijde) Wie riep er een tijdje geleden ook alweer dat het water een prima alternatief was voor de weg? Het is niet of de weg of rail of water. Het moet zijn weg, water én rail. Maar wel ieder doen waar het goed in is. De milieujongen en meisjes hebben vaak een onwerkelijk wereldbeeld en denken dat 1 richting de juiste is. Helaas is de werkelijkheid anders.
Schippers hoor ik niet klagen…………………
gelukkig stijgt het water weer!