De binnenvaart krijgt geleidelijk meer last van de maatregelen die Rijkswaterstaat neemt om de gevolgen van het watertekort op te vangen.

Dat blijkt uit de Droogtemonitor van de Landelijke Coördinatiecommissie Waterverdeling (LCW), waarvan vandaag een nieuwe editie is gepubliceerd. Om waterafvoer te beperken en verzilting tegen te gaan, geldt bij verschillende sluizen in de Maas en de Brabantse kanalen een ‘aangepast schut-regime’, wat praktisch gesproken vaak langere wachttijden voor de schippers inhoudt.

Dat geldt ook voor de sluizen bij IJmuiden. Onduidelijk is nog of dat vertraging voor de zeescheepvaart oplevert. Rijkswaterstaat heeft verder in het Amsterdam-Rijnkanaal een ‘bellenscherm’ geplaatst en via de Irenesluizen bij Wijk bij Duurstede wordt extra water ingelaten om de verzilting tegen te gaan.

Waterpeil

Verder blijkt het waterpeil in het IJsselmeer door verdamping sneller te zakken dan verwacht. Waterschappen rondom het meer mogen nog steeds IJsselmeerwater gebruiken, maar dat gaat mogelijk veranderen, waarschuwt de LCW.

De verwachting voor de waterstand bij Kaub aan de Duitse midden-Rijn is iets verbeterd. Waar het er eerder naar uitzag dat die het komende weekend richting de kritieke grens van zestig centimeter zou gaan, is de verwachting nu dat er zaterdag een ‘golfje’ met een stijging richting tachtig centimeter passeert. Daarna gaat het waterpeil waarschijnlijk weer dalen.