Daarbij is de zogenoemde ‘kleine spoorbrug’ volgens ProRail flink beschadigd en de bediening ervan ligt voorlopig stil. Volgens een woordvoerder van Rijkswaterstaat is de vaarweg niet gestremd. De ‘Gouwenaar II’ kwam beladen uit Alphen aan den Rijn.

Het schip, met een capaciteit van 52 teu, kwam in september vorig jaar in de vaart en pendelt sindsdien tussen het Alpherium van Nedcargo en de Rotterdamse containerterminals. Het is speciaal ontwikkeld om de overzeese export van de Heineken-brouwerij in Zoeterwoude te optimaliseren.

Een woordvoerder van ProRail noemt het incident ‘ontzettend dikke pech’ omdat de brug na een renovatie net weer in gebruik was genomen. Het spoorvervoer op het traject Gouda-Boskoop ligt voorlopig nog stil. Dat wordt alleen gebruikt door stoptreinen.

Het schip zelf is niet beschadigd en kon na verloop van tijd zijn reis naar Rotterdam vervolgen, aldus directeur Bert van Grieken van Nedcargo. De ‘Gouwenaar II’ voer met drie lagen volle containers onder de brug door, die een doorvaarthoogte heeft van zeven meter. Mogelijk heeft de hogere waterstand dan normaal een rol gespeeld bij de aanvaring.

Een bijzondere omstandigheid was dat het grootste deel van het schip al onder de brug door was en dat juist de laatste rij containers voor de stuurhut in botsing is gekomen met de onderkant van de brug. Volgens van Grieken heeft het incident geen gevolgen voor de bediening van de containerterminal bij Alphen, die met zes schepen wordt uitgevoerd.