Die wordt uitgevoerd met de container barge ‘Justin’ van 208 teu, die twee maal per week een aantal terminals in Duisburg, waaronder D3T, met RWG op de Maasvlakte verbindt. De bedoeling van deze punt-punt verbinding is dat het schip vol heen en weer vaart en zo het aantal calls van schepen met weinig containers vermindert. De dienst heeft volgens RWG op de terminal ‘een semi-vast slot dat meebeweegt met de vensters van een aantal diepzee-diensten van CMA CGM’.

Volgens het Havenbedrijf past het initiatief in de afspraken die eind vorig jaar in het Sectoroverleg Containerbinnenvaart zijn gemaakt om projecten financieel te ondersteunen die de congestie in de haven verminderen. Het Havenbedrijf heeft daarvoor een potje van drie miljoen euro beschikbaar. Een woordvoerder van HTS benadrukt overigens dat het om een lening gaat en dat het geld moet worden terugbetaald als de dienst winstgevend is.

De Ruhr Express is het tweede project dat uit dat fonds ondersteund wordt. In februari kondigde Barge Terminal Tilburg, Combined Cargo Terminals, Moerdijk Container Terminals en Danser Group aan volumes te willen gaan bundelen op de route Tilburg, Moerdijk en Rotterdam. Volgens de havenbeheerders gaat het om corridors van grote omvang voor Rotterdam.