De groei van de binnenvaart wordt de komende jaren beperkt door de gevolgen van de Duitse energietransitie. Die remt de vraag naar vervoer van kolen en brandstoffen.

Dat stelt Panteia in een prognose voor de periode 2018-2022. Het onderzoeksbureau denkt dat de totale vervoerde hoeveelheid dit jaar met een half procent stijgt en in de jaren daarna gemiddeld met een derde procent. De Nederlandse vloot heeft ongeveer de helft van de Noordwest-Europese binnenvaartmarkt in handen.

Panteia denkt dat vooral de duwvaart de dupe wordt van de veranderingen in de markt. Die zal in 2022 naar verwachting drie miljoen ton minder vervoeren dan vorig jaar. Daar staat een groeiprognose van zes miljoen ton voor gewone droge ladingschepen tegenover. Voor de tankvaart ligt volgens het bureau nog een groei van twee miljoen ton in het verschiet.

Droge ladingschepen vervoerden vorig jaar 178 miljoen ton lading. Daarvan bleef 71 miljoen binnen Nederland. 66 miljoen ton ging de grens over naar met name Duitsland en Belgiƫ en vanuit die landen kwam 41 miljoen ton binnen. Panteia denkt dat het totaal dit jaar uitkomt op 181 miljoen ton en in 2022 op 184 miljoen ton. Grote schepen en koppelverbanden winnen marktaandeel (+3 miljoen ton) ten koste van kleine schepen (-5 miljoen ton).