De sluis in de Nederrijn bij Amerongen is tot en met 6 mei gestremd, waardoor de binnenvaart moet omvaren via de Rijn. Dat laat Rijkswaterstaat weten.

Jaarlijks maken naar schatting 15.000 binnenschepen met een laadvermogen tot 3.000 ton gebruik van de Nederrijn, die via het Pannerdensch Kanaal bij Millingen samenkomt met de Rijn. De stremming is het gevolg van een grondige renovatie van het ruim vijftig jaar oude stuw- en sluiscomplex bij Amerongen.

Dat speelt samen met twee soortgelijke bouwwerken bij Driel en Hagestein een belangrijke rol in de regulering van de waterstanden op de Waal, Nederrijn en IJssel. Daarmee wordt ook de watertoevoer naar het IJsselmeer geregeld. Het complex bij Driel wordt door Rijkswaterstaat ook wel ‘de kraan van Nederland’ genoemd.

De drie complexen samen worden het stuwensemble Nederrijn en Lek genoemd en zijn tussen 1960 en 1970 gebouwd. Inmiddels zijn ze toe aan een grondige renovatie. Zo worden onder meer alle bedieningsinstallaties en bewegende delen van de stuwen en de sluizen vervangen. Het project wordt uitgevoerd door een consortium van Siemens Mobility, BSB Staalbouw, Geka Bouw en Knook Staal- en Machinebouw en moet in 2020 zijn afgerond. Daarvoor is een budget van 142 miljoen euro beschikbaar.