Door de komst van de overslagfaciliteit moet de vlakbij gelegen snelweg A1 worden ontlast. Daar staan nu nog vaak files, onder meer vanwege de grote hoeveelheid vrachtverkeer. Door een deel van de goederen via het water te laten komen, moet de congestie op de rijksweg afnemen. Dat meldt dagblad De Stentor.

De nog te bouwen terminal moet komen te liggen aan de Westfalenstraat. Dit betekent dat de overslagterminal niet direct aan de IJssel ligt, maar alleen bereikbaar is via het smallere Basiskanaal. Op deze locatie is nu nog een afvalinzamelingsplek gevestigd, maar deze verhuist naar de overkant van de straat.

Om de komst mogelijk te maken werken de gemeente, Vos Transport en BCTN samen. Laatstgenoemde exploiteert al terminals in andere steden, waaronder thuisstad Nijmegen.

In Deventer wordt al jaren gesproken over het beter benutten van de haven. Onder meer met de komst van een containerterminal moet deze wens vorm krijgen. Uit een inventarisatie bleek vorig jaar dat er potentie is voor de overslag van acht- tot tienduizend teu per jaar.

Volgens BCTN zou daarmee de terminal winstgevend kunnen worden geëxploiteerd, ondanks de aanwezigheid van diverse andere containerhavens in de regio. Zo heeft Port of Zwolle drie containerterminals, twee in Kampen en eentje in Meppel. Ook Zutphen beschikt met de Industriehaven over een faciliteit voor goederenverwerking, al is er geen overslagterminal. Daar is in het verleden wel over gesproken door de Zutphense politiek, maar tot de komst van een terminal heeft het vooralsnog niet geleid.