Aurubis gaat de komende jaren stevig investeren in transport via binnenvaart. Het gaat onder meer een kade bouwen op zijn bedrijfsterrein langs het Albertkanaal in Leuven.


Aurubis is de grootste koperfabrikant van Europa en wereldleider in de verwerking van gerecycleerd koper. In Olen maakt het vooral koperdraad, met koper dat wordt ingevoerd via de haven van Antwerpen. Het transport zelf van Antwerpen naar Olen duurt met een binnenschip zes keer langer dan met een vrachtwagen, maar het is 30 tot 40% goedkoper. Bovendien verlopen laden en lossen van een binnenschip aanzienlijk sneller. Toch verloopt vandaag nog 70% van deze transporten met vrachtwagens.

De reden hiervoor is dat de schepen pas enkele kilometers voorbij Olen kunnen aanleggen, in Meerhout. Of enkele kilometers voor Olen, in Grobbendonk. Met een eigen kade kan het aandeel van het vrachtvervoer terugvallen tot ongeveer 40%.

Verder wil Aurubis meer gebruik maken van de spoorweg, onder meer voor het vervoer van de afgewerkte koperdraad naar Roemenië. Hier ligt de motivatie in de kilometerheffing en de stijgende loonkosten van de chauffeurs. Door de verplichte rusttijden van de truckers verloopt het transport per spoor bovendien ook sneller.