Een colonne van binnenvaartschepen over de Maas, zichzelf manoeuvrerend over het water. Zelf in staat om bruggen en sluizen te passeren. Rijkswaterstaat wil dit snel mogelijk maken.


De organisatie presenteerde onlangs de mogelijkheden van (deels) autonome scheepvaart tijdens de Smart Shipping Challenge. Hierin werkte overheidsdiensten samen met bedrijven en onderzoeksinstellingen aan innovaties voor de binnenvaart.

De challenge heeft drie doelstellingen te weten; het veiliger maken van de branche, duurzaamheid bevorderen en het omarmen van ICT. Volgens RTL Nieuws zou het autonoom varen niet louter toekomstmuziek moeten zijn. De doelen zouden nauw verband met elkaar houden volgens het medium, volledig autonome scheepvaart is echter nog iets voor de langere termijn, net als bij auto’s.

Smart shipping gaat een belangrijke bijdrage leveren aan duurzaamheid en veiligheid op het water. De ontwikkeling van elektrische motoren leidt tot een lager brandstofgebruik en CO2-uitstoot. Maar ook door het beter afstemmen van de reisplannen op de sluis-, brug- en terminalplanning kunnen schepen schoner varen. Geavanceerde systemen gaan taken van de schipper gedeeltelijk of volledig overnemen. Hiermee kunnen ongevallen als gevolg van menselijke fouten voorkomen worden.

Met smart shipping verstevigt de binnenvaart haar concurrentiepositie ten opzichte van transport via de weg en het spoor en verstevigt de Nederlandse maritieme sector haar concurrentiepositie op het wereldtoneel.

De oplossingen die momenteel worden bedacht gaan volgens RTL niet voor banenverlies zorgen, maar vormen een oplossing voor de personeelstekorten die momenteel in de binnenvaart heersen. Voorlopig zal er ook wel altijd iemand aan boort moeten blijven. De kapiteinsfunctie zal op den duur wel kunnen veranderen van stuurman naar manager van een schip. Het technisch gedeelte zal in het begin nog de nodige aandacht vragen, is de verwachting.

Het echte zelf varen van punt-A naar punt-B zal voorlopig nog op zich laten wachten. Waarschijnlijk zal het ongeveer hetzelfde gaan als in de auto-industrie. Kleine stappen naar volledige autonomie. De verschillende fasen zullen ook hier intreden. Het begint met zelf inparkeren en eindigt bij zelf denken, zo wordt verwacht.