Het Nederlandse bedrijf kan beschikken over een vloot van negen sleepboten, waarvan het er zelf drie bezit. De andere zes zijn eigendom van Fortescue. De havenslepers hebben een trekkracht van 85 ton en zijn door Damen Shipyards in Vietnam gebouwd. De laatste exemplaren zijn overigens al enkele maanden geleden opgeleverd.

Fortescue heeft in Port Hedland een privéhaven, Herb Elliott Port (zie foto), met negen ligplaatsen voor het beladen van ijzererts-carriers. Fortescue exporteert jaarlijks ruim 170 miljoen ton ijzererts, vooral naar China en Zuid-Korea en deels met eigen schepen. In april vorig jaar verscheepte het bedrijf de miljardste ton sinds de start van de activiteiten in Port Hedland tien jaar eerder.

Contract

Kotug wist het langlopende contract voor het leveren van alle sleepboot-assistentie ruim drie jaar geleden binnen te halen. Het Nederlandse bedrijf ging daartoe een samenwerking aan met het Australische Westug, onderdeel van Engage Marine, dat diensten levert aan de Australische haven- en maritieme sector.

Daarmee kwam het aantal terminalcontracten van Kotug in de Australische regio op zestien. Andere grote opdrachtgevers zijn onder meer ‘s werelds grootste mijnbouwer BHP, Shell and ConocoPhillips.