De route voor dit vervoer door Rusland en Kazachstan is geopend sinds Rusland, per 1 juli, het verbod op doorvoer van een aantal voedingsproducten, waaronder dus zalm en andere vissoorten, heeft ingetrokken.

Blomster denkt dat straks op jaarbasis zeker 30.000 ton verse zalm uit de Noorse wateren met de trein van Finland naar bestemmingen in de Chinese Volksrepubliek kan worden getransporteerd. Het voortraject, van de Noorse visserijhaven Narvik naar de Finse terminal Kouvola, zal grotendeels over de weg moeten plaatsvinden.

Zelfde spoorbreedte

Finland kent dezelfde spoorbreedte als Rusland. Bij de Chinese grens zal moeten worden overgeladen op wagons die het Chinese net op kunnen, dat net als een groot deel van het Europese spoor een breedte heeft van 1,435 meter.

Volgens Blomster zal de reistijd van de verse zalm van Finland naar China twaalf tot veertien dagen bedragen. Spoorvervoer is veel goedkoper dan transport door de lucht en ook veel sneller dan containerscheepvaart.

Testritten

Blomster werkt bij de nieuwe verbinding samen met Railway Finland in Kouvola. In september of oktober komen er alvast testritten met ladingen verse Noorse zalm. De vis behoeft onderweg niet met ijs fris te worden gehouden, maar ondergaat een bijzondere luchtbehandeling.

Een probleem voor de nieuwe dienst, die één keer per week in beide richtingen zou moeten worden uitgevoerd, is een onbalans tussen uitgaande, Europese, en inkomende Chinese lading. Er gaat populair gezegd straks vooreerst meer zalm naar China dan Chinese exportlading naar Kouvola.