De containerterminal zou fasegewijs tot 2027 aangelegd moeten worden en uiteindelijk een oppervlakte van 136 hectare moeten krijgen met twee kilometer overslagkade. Dat is vier keer zo groot als de huidige terminal van MSC in de Spaanse havenstad. Die heeft een capaciteit van 1,6 miljoen teu per jaar.

TIL heeft zich als enige terminal operator ingeschreven op de tender van havenbeheerder Valenciaport voor een langlopende concessie voor de vierde containerterminal in de Spaanse haven. Daarmee steekt TIL de haven aan de Spaanse oostkust Algeciras, aan de Straat van Gibraltar, de loef af. Die heeft recentelijk een soortgelijke tender voor een concessie voor een derde containerterminal wegens gebrek aan belangstelling in moeten trekken.

Confrontatie

De terminalgroep heeft een gedetailleerde planning en kostenraming ingediend, die de havenbeheerder op zijn site heeft gezet. Die gaat uit van aanleg in drie fasen, die evenwel direct achter elkaar uitgevoerd zouden worden. Dat is opmerkelijk; meestal laten terminal operators het tempo van de fasering afhangen van de ontwikkeling van de markt. De looptijd van de concessie ligt nog niet vast, maar kan variëren van dertig tot vijftig jaar.

Valenciaport benadrukt dat het voorstel van TIL alleen betrekking heeft op de private investeringen in suprastructuur, zoals de kranen, overig overslagmaterieel, gebouwen en IT-systemen. De havenbeheerder zou zelf ongeveer 400 miljoen euro in infrastructuur investeren.

Het grootste deel daarvan gaat op aan de bouw van de kade, die een waterdiepte krijgt van twintig meter, en een nieuwe zeewering. Saillant detail is dat een in 2012 voor 200 miljoen euro gebouwde waterkering alweer gesloopt moet worden voor de bouw van de nieuwe terminal.

Volgens het TIL-voorstel start de bouw begin 2022 en moet de eerste fase van 86 hectare en 1.100 meter kade medio 2024 klaar zijn. De resterende vijftig hectare en bijna 900 meter kade zou in twee stappen in 2025 en 2026 aangelegd moeten worden.

De groep heeft eerder laten doorschemeren dat de terminal in elk geval deels en mogelijk volledig geautomatiseerd wordt. Daarmee kan de groep zich opmaken voor een confrontatie met de havenvakbonden, die een sterke voorkeur voor een conventionele terminal hebben.

Capaciteitsverdubbeling

Door technologische vooruitgang en de efficiënte, want rechthoekige, lay-out zal de capaciteit van de nieuwe terminal waarschijnlijk veel hoger zijn dan vier keer die van de bestaande. Daarmee is het complex goed voor meer dan een verdubbeling van de huidige capaciteit van 5,5 miljoen teu. Daarmee zou Valencia zijn positie als Mediterrane draaischijf sterk verbeteren.

De andere twee bestaande terminals zijn in handen van APMT en Cosco, waarmee ‘s werelds grootste drie containervervoerders (Maersk, MSC en Cosco) allen over een eigen overslagcapaciteit in de Mediterrane draaischijf aan de Spaanse oostkust beschikken.