Dat meldt de Panama Canal Authority. Met een aandeel van 51% is de containervaart de grootste categorie die profiteert van de capaciteitsvergroting van de verbinding tussen de Atlantische en Grote Oceaan. Voor de vergroting van de sluiscapaciteit was het kanaal slechts toegankelijk voor containerschepen tot ongeveer vijfduizend teu.

Tankers

Gastankers vormen met een aandeel van 36% de tweede gebruikersgroep. Het grootste deel daarvan zijn LPG-tankers, maar LNG-tankers zijn in opkomst. De overige 13% bestaat uit bulkcarriers, car carriers en cruiseschepen. Maar liefst 63 van alle lading die door het Panamakanaal wordt vervoerd, heeft zijn oorsprong of bestemming in de VS.

De kanaalbeheerder, de Panama Canal Authority (PCA), meldde eerder dat het vervoer in het fiscale jaar 2018, dat op op 30 september eindigde, met ruim 9% is toegenomen tot 442 miljoen ton. Dat was ruim boven de prognose van 430 miljoen ton. In 2017, het eerste volle jaar na de verbreding, groeide het ladingvolume met ruim 20%.

Tol

PCA hanteert voor de berekening van de tol overigens met het Panama Canal Universal Measurement System. Deze PC/UMS wordt uitgedrukt in (register)tonnen van honderd kubieke voet (ofwel 2,83 m³) en zegt dus niet zoveel over het gewicht van de lading.

Bron afbeelding: Wikimedia