Het stadsbestuur van Parijs lijkt het zelfs eens geworden met het bestuur van Île de France, de agglomeratie rondom de stad. Île de France wil vanaf 2030 alle voertuigen op diesel weren. Er komen subsidies van de Franse staat en van de regio Parijs en omstreken om het vervoer met elektrische voertuigen en andere alternatieven voor diesel te bevorderen.

Kritiek

Een logistieke dienstverlener of verlader/eigen vervoerder die op diesel rijdt, maar investeert in elektrisch rijden of gas kan drie- tot negenduizend euro subsidie tegemoet zien. De Franse wegvervoerorganisatie FNTR heeft kritiek geuit: in de hele agglomeratie Parijs is volgens haar nog niet een pompstation aanwezig waar voertuigen stroom snel kunnen laden.

Frankrijk heeft in de vorige eeuw een fiscale subsidie ingevoerd voor het rijden op diesel, waarvan het land nu spijt heeft. Het gevolg is dat de meerderheid van de voertuigen op de weg nu op diesel rijdt. De gevolgen daarvan zijn nu in Parijs, maar ook in bijvoorbeeld Lyon en Toulouse, zichtbaar in de vorm van zware luchtverontreiniging.

Verbod

De Parijse burgemeester, Anne Hidalgo, kondigde jaren geleden al aan dat ze van dieselvoertuigen zo snel mogelijk af wil. Parijs voerde onder meer een vignetsysteem in, dat dieselauto’s verbiedt in delen van de stad te rijden. De agglomeratieraad maakte daar bezwaar tegen, omdat een groot deel van de economie in de regio draait op dieselauto’s.

De uitbanning van dieselvrachtverkeer per 2024 in Parijs betekent dat bedrijven hun investeringen in nieuw materieel snel moeten herzien. Een vrachtauto gaat gemiddeld (economische en technische levensduur) een jaar of zeven mee. Er rijden in het Île de France echter nog veel bestelauto’s rond die al veel langer op de weg zijn. Die zullen nu versneld moeten worden vervangen door duurzamer materieel.