Tussen de brokstukken van de Ponte Morandi, in de Autostrade A10 tussen Ventimiglia en de havenstad in Ligurië, is nog lang gezocht naar overlevenden. Een vrachtautochauffeur kwam er in elk geval van af met een schouder uit de kom.

Hij heeft het dus kunnen navertellen en hij deed dat deze week ook. Volgens hem boezemde de brug hemzelf en zijn collega’s al veel langer angst in, omdat het wegdek schokte en de staat van onderhoud reden tot twijfel gaf.

Natuurlijk ging ik op zoek naar de naamgeving van de brug. Die gaf me onaangename associaties met het Latijnse mori en het Italiaanse morire (sterven). Niets bleek minder waar. De brug is ontworpen door Riccardo Morandi en moest een veel snellere verbinding vormen over de rivier de Polcevera. In 1964 werd de brug officieel geopend.

‘Genova risolve il probleme de traffico’, Genua lost het verkeersprobleem op, kopte de Domenica del Corriere toen vol trots. Het was een tijd waarin veel verkeersbruggen in Europa, ontworpen naar moderne inzichten en met nieuwe technieken gebouwd, in gebruik werden genomen.

Riccardo Morandi (1902-1989) was een veel gedecoreerde architect en civiel ingenieur, die door bouwkundigen wordt gerekend tot het Italiaanse ‘rationalisme’. Hij kreeg naam tijdens de wederopbouw van Italië na de Tweede Wereldoorlog, met bruggenbouw als een van zijn specialiteiten.

Hij introduceerde een eigen Italiaans procédé voor de productie van voorgespannen beton, waarmee behalve bruggen ook fabrieken en elektriciteitscentrales werden gebouwd. Morandi genoot ook grote internationale waardering.

Aan Morandi’s ontwerp kan de instorting bijna niet hebben gelegen. Verwaarlozing van onderhoud is eerder de oorzaak geweest van het drama bij Genua. Al jaren zijn debatten gevoerd over de verminderende stabiliteit van de brug. Er is ook veel gepalaverd over vervanging door een nieuwe oeververbinding. Het kwam er natuurlijk niet van, om financiële redenen.

Autostrade is de eigenaar van de Ponte Morandi en houdt vol dat de brug, één kilometer lang en plaatselijk negentig meter hoog, in goede staat was. Het zou een hevige blikseminslag zijn geweest, misschien een wolkbreuk, vlak voor de instorting. Maar daar moet een brug in goede staat tegen kunnen. Wie gelooft die particuliere praatjesmakers nog?

Bron foto: Twitter