De combinatie bestaat uit twee gekoppelde trailers van elk 13,60 meter en een zware trekker. Samen levert dit een lengte op van 31,70 meter. Proeven ermee moeten aantonen dat deze ‘super-ecocombi’ tot een beperking van de CO2-uitstoot leidt van 20% in vergelijking met transport van dezelfde hoeveelheid lading met conventionele combinaties.

Test

De eerste proef vond plaats tussen Zaragoza en de hoofdvestiging van Seat, Martorell. Het traject bevindt zich in het noordoosten van Spanje; Martorell ligt in de provincie Catalonië en Zaragoza is de hoofdstad van de gelijknamige provincie iets westelijk van Barcelona. De komende maanden gaan Seat en vervoerder Grupo Sesé de test uitbreiden met het vervoer van onderdelen.

De trekkende eenheid komt uit de stal van Volkswagen: een Scania. De combinatie heeft een maximaal gewicht van zeventig ton. Komt de ‘duo trailer’ ooit tot volledige inzet, dan kan het aantal vrachtauto’s op de weg met de helft worden verminderd. Daarmee neemt ook het aantal ongevallen flink af, zeggen de initiatiefnemers.

Intermodaal vervoer

De twee zien de zeer lange combinatie op termijn op veel meer Spaanse wegen worden toegelaten. Lange vrachtauto’s kunnen ook, in het voor- en navervoer, het intermodale vervoer, ook naar andere delen van Europa, een impuls geven. Veel treinen zijn immers berekend op het vervoer met 13,60 meter lange trailers.

In Nederland, Duitsland en België zijn ecocombi’s in gebruik met een lengte van maximaal 25,25 meter. Spanje wil met de voorzichtige toelating van de ‘duo trailer’ nog een stap verder gaan. Tot grensoverschrijdende inzet zal het in dit geval niet komen, omdat Europese regelgeving zich daar nog tegen verzet. Brussel is net zover dat het wil toestaan dat ecocombi’s straks de Nederlands-Duitse, Nederlands-Belgische en Belgisch-Duitse grens overgaan.