Dat heeft de directie van de dienst Wasserstraßen und Schifffahrt meegedeeld. Als de droogte aanhoudt kan het op meer rivieren tot beperkingen of zelfs vaarverboden komen. Dat gelt bijvoorbeeld voor de Donau. Op andere vaarwegen, zoals de Moezel en de Neckar kan de waterdiepte nu nog door middel van sluizen worden geregeld.

De ‘Pegelstanden’, bij de meetpunten in de Rijn, waarover 80% van alle vrachtvervoer over het water in Duitsland plaatsvindt, zijn sinds 2003 niet zo laag geweest als nu. De Duitse water- en scheepvaartdienst houdt er rekening mee dat bij voortdurende droogte op sommige plaatsen de scheepvaart op deze rivier geheel tot stilstand zal komen.

Stijgende kosten

Directeur Jens Schwanen van het Bundesverband der Deutschen Binnenschifffahrt (BDB) constateert dat de kosten van ondernemers in de binnenvaart al sterk stijgen, omdat extra schepen, personeel en brandstoffen moeten worden ingezet. In vergelijking met 2003 is de toestand volgens hem nog niet: op de Rijn is ten opzichte van dat jaar nog 50 centimeter water ‘over’.

Schwanen hoopt op regen. Mocht die de komende dagen in voldoende mate vallen, wat nog allerminst zeker is, dan zijn volgens hem de problemen voor de binnenvaart nog lang niet opgelost. De branche kampt ook met het teruggelopen ladingaanbod van de agrarische sector. Die kampt met zware misoogsten en kan daarvoor compensatie van de overheid tegemoet zien. Ook de binnenvaart heeft volgens Schwanen recht op een tegemoetkoming.

Grote klanten van de binnenvaart hebben volgens het Verband der Chemischen Industrie al noodplannen klaar, om uit te wijken naar wegtransport en spoorvervoer. Daarmee wordt voorkomen dat fabrieken te weinig grond- en hulpstoffen aangeleverd krijgen en deels stil moeten worden gelegd. Het vervoer kan hierdoor wel duurder worden, waarschuwt deze organisatie.