Menige automobilist kent het gevoel: je laat het hopeloze gepiel op de Nederlandse snelwegen achter de rug, komt op een Duitse Autobahn en kunt het gaspedaal eens flink intrappen. Je zit op een bijna lege weg en ziet, bij een vaartje van 160 kilometer per uur, de bomen langs je heen flitsen.

Weinig agenten zullen je gebaren of het misschien wat rustiger kan. Hooguit word je op de huid gezeten door een of andere Sebastian Vettel of Max Verstappen, die met hun bolide liever 220 kilometer per uur rijden en dat eigenlijk nog beschouwen als de sukkelgang van een postpaard. Maar als het aan de Verkehrsclub Deutschland (VCD) ligt, komt er een einde aan dit grote ‘Rasen’.

De VCD wijst erop dat Duitsland het enige land in Europa is dat op 70% van zijn autosnelwegen geen snelheidsmaximum kent. Zusterclub VCÖ uit Oostenrijk verzet zich op zijn beurt tegen plannen binnen de regering in Wenen om het huidige maximum van 130 kilometer op sommige autosnelwegen tot 140 kilometer op te rekken.

Ongelukken en milieuvervuiling

Beide organisaties wijzen erop dat hoge snelheden op de Autobahn leiden tot meer ongelukken en grotere milieuvervuiling. De VCÖ heeft dit deze week onderbouwd met harde cijfers. In Duitsland kwam het vorig jaar tot 1610 ongevallen per duizend kilometer Autobahn. Dat was ruim de helft meer dan de 1065 ongelukken per duizend kilometer snelweg in Oostenrijk.

Dat móet samenhangen met het ontbreken van een maximumsnelheid in Duitsland, veronderstelt de VCÖ. De afgelopen drie jaar kwamen op de Duitse Autobahn gemiddeld een derde meer mensen bij ongelukken om het leven dan in Oostenrijk. Het aantal gewonden was zelfs tweederde hoger. Dat in Wenen stemmen opgaan om ‘Tempo 130′ te versoepelen, is volgens de VCÖ onwijs.

De Oostenrijkse verkeersclub krijgt steun uit Duitsland. De VCD, die zich net als de zusterorganisatie uit het Alpenland baseert op statistieken van de CBS’en in beide landen (Statistisches Bundesamt en Statistik Austria), vindt dat de maximumsnelheid in Oostenrijk niet moet worden verhoogd en dat er in Duitsland juist zo’n maximum wordt ingevoerd. De VCD pleit voor een maximum van 120 kilometer.