De tunnel moet vervoer met snellere, zwaardere en langere treinen mogelijk maken.Het probleem is deze keer dat de aanbestedingsprocedure voor een deel van de tunnel wordt aangevochten. De aanleg van het traject Pfons-Brenner is in maart dit jaar door bouwdirectie BBT SE gegund aan een consortium rondom bouwconcern Porr. Het gaat om 37 kilometer aan hoofdtunnelbuizen en noodvoorzieningen.

Gunning aanvechten

Porr Bau, Hinteregger, Società Italiana per Condotte d’Acqua en Itenere mogen het traject bouwen voor 996 miljoen euro. Maar er is een kink in de kabel gekomen nu twee andere bouwconcerns, waaronder Strabag, de gunning aanvechten. Deze kwestie zou nog deze maand kunnen worden beslist.

Als het project definitief aan Porr en consorten wordt toegewezen, kan de bouw in september beginnen. Als een nieuwe aanbesteding moet plaatsvinden, leidt dit zeker tot een jaar vertraging. De nieuwe basistunnel onder de Brenner zou dan niet in 2028, maar een jaar later gereed zijn. Dat meldt het Oostenrijkse persbureau APA.

Vrachtverkeer

De nieuwe tunnel is hard nodig om de Brenner-route voor vrachtverkeer door Tirol te ontlasten. Die staat nu overvol met vrachtauto’s in het transitovervoer tussen Duitsland en Italië. Om die reden treft Tirol maatregelen als categorale rijverboden en zogenoemde ‘Blockabfertigung’ aan de grens met Beieren (doorlating van beperkte aantallen trucks per uur). Daardoor staan er lange files aan de Duitse kant.