Dat laatste klopt niet helemaal. In het konvooi wordt de voorste vrachtauto door een chauffeur van vlees en bloed bestuurd. De volgauto rijdt daar achteraan, zonder dat een chauffeur aan boord wezenlijk nodig is. Het tempo en de richting worden door de voorste truck aangegeven.

DB Schenker is de proef begonnen met truckfabrikant MAN. Het begin van de proef werd maandag ingeluid op een bijeenkomst waarbij onder meer de Duitse verkeersminister Andreas Scheuer aanwezig was. Volgens hem wordt door konvooirijden het wegvervoer veiliger, efficiënter en milieuvriendelijker.

De achterste vrachtauto in het treintje behoeft maar vijftien meter afstand te behouden ten opzichte van de voorganger, in plaats van de nu voorgeschreven vijftig meter. De volgauto kan daardoor in de windschaduw van de voorgaande truck blijven en dat scheelt ongeveer 10% aan brandstofverbruik.

Daarbij wordt ook minder beslag op de infrastructuur gelegd, want de twee voertuigen samen hebben maar veertig meter aan weglengte nodig, in plaats van de nu gebruikelijke negentig meter.

Niet alleen MAN, ook bijvoorbeeld Scania, Volvo, Daimler, DAF en Iveco werken aan het konvooirijden. Sinds 2016 zijn er bijvoorbeeld proeven mee gehouden van en naar Rotterdam. Volgens de fabrikanten zal het de volgende opgave worden om trucks van verschillende merken in één colonne te laten rijden.