Scheuer laat zijn koffer ongepakt, omdat Oostenrijk geen millimeter opschuift in de kwestie van de ‘Blockabfertigung’, waarbij aan de Duitse grens met Tirol, in aanloop naar de Brennerpas, slechts beperkte aantal vrachtauto’s per uur worden doorgelaten.

Daardoor ontstaan in Beieren lange files. Scheuer heeft onlangs gesproken met zijn Oostenrijkse collega, Norbert Hofer. Uit dat gesprek is Scheuer gebleken dat Oostenrijk de intensieve en tijdrovende grenscontroles vooralsnog niet wil versoepelen.

‘We willen in Europa oplossingen voor vrij goederenverkeer en geen regionale stijfkoppigheid’, zei Scheuer in een persoonlijke verklaring. Er gaat wel een Duitse afvaardiging naar Bolzano (Süd-Tirol), maar die zal daar een Actieplan komen ondertekenen van de drie landen om de verkeersinfrastructuur voor met name spoorvervoer de komende jaren te verbeteren.

Tirol en Süd-Tirol willen onder meer een bijzondere tol in de Brenner-corridor invoeren, die vrachtvervoer over de weg ertoe moet aanzetten meer gebruik van het spoor te maken. De drie betrokken Alpen-landen zijn het daarover in grote trekken wel eens.