Dat leidt tot lange files aan de Beierse kant van de grens. Europees Transportcommissaris Violeta Bulc noemt deze manier van controleren ‘disproportioneel’. Dat schrijft ze op vragen van Markus Ferber, die namens de Duitse CSU zitting heeft in het Europees Parlement.

Dit jaar laat Tirol tussen maart en november vrachtauto’s gedoseerd de grens over. Er staan voor die periode 25 strenge controleacties op het programma. Bulc noemt deze methode van grenscontrole in strijd met het Europese beginsel van vrij goederenvervoer over de binnengrenzen, zoals die tussen Tirol en Beieren.

Ferber is ‘tevreden’ met de brief van Bulc. Opheffing van de ‘Blockabfertigung’ komt de verkeersveiligheid volgens hem ten goede en vermindert de opstoppingen op Beierse snelwegen. Hij vindt dat de Commissie nu ‘zo stevig mogelijk’ tegen de Tiroler landsregering moet optreden.

De Commissie is bezig met raadplegingen van een aantal landen, waaronder Duitsland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden en Noorwegen, die sinds de toevloed van immigranten uit Arabische landen en de Maghreb de controles aan de onderlinge grenzen hebben heringevoerd.

Die controles verstoren het vrije goederenvervoer, vindt Brussel. De Commissie staat de betrokken landen wel al een aantal jaren toe de grenscontroles op illegale migranten met telkens zes maanden te verlengen, maar wil daar nu langzamerhand van af. Ze zijn immers in strijd met het Schengen-verdrag.

Bij de Tiroler ‘Blockabfertigung’ ligt de zaak iets anders. Tirol wil vrachtvervoer over de weg waar mogelijk naar het spoor overbrengen. Daarbij moet vooral worden gedacht aan de doorvoer tussen Noordwest-Europa en Noord-Italië. Oostenrijk is al regelmatig door Brussel op de vingers getikt wegens Tiroler maatregelen om bijvoorbeeld categorieën vrachtvervoer over de weg beperkingen op te leggen.